Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, który składa się z wielu mniejszych lub większych elementów. Jedną z kwestii, które są niezbędne do osiągnięcia wysokich pozycji w Google, jest techniczne SEO. To tak naprawdę szereg działań mających na celu techniczną optymalizację strony internetowej, dzięki której będzie ona działała szybciej, sprawniej oraz będzie w pełni czytelna dla robotów Google i użytkowników. A o co dokładnie chodzi w technicznym SEO i jakie elementy wchodzą w skład tego rodzaju działań?
Techniczne SEO – definicja i cele
Techniczne SEO to zbiór działań mających na celu poprawę infrastruktury i wydajności strony internetowej, tak aby była ona lepiej widoczna i oceniana przez wyszukiwarki. Stworzenie strony to nie wszystko. Trzeba ją jeszcze dostosować tak, by dobrze rozumiały ją zarówno roboty Google, jak i użytkownicy.
Techniczne SEO dotyczy nie tylko samej treści, ale także struktury, szybkości ładowania, indeksacji, responsywności strony i zmian w kodzie strony. Celem technicznego SEO jest sprawienie, by strona była łatwo dostępna, zrozumiała i przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Dzięki temu strona ma większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania i przyciągnięcie ruchu i konwersji.
Na co składa się techniczne SEO?
Praca nad technicznym SEO wymaga m.in. wiedzy na temat tego, jak działają strony internetowe, a także znajomości aktualnych algorytmów Google. To jeden z trzech trzonów pozycjonowania, do których należą: jakościowy content, linkowanie zewnętrzne oraz właśnie techniczne SEO.
Techniczne SEO to ogromny worek mniejszych i większych elementów, z których każdy ma ogromne znaczenie. To absolutny must-have niezależnie od tego, czy pracujemy nad wypracowaniem pozycji witryny, strony z ofertą usługową czy sklepu internetowego.
Techniczne SEO – 28 najważniejszych elementów!
Zdarza się, że teoretycznie sklep czy strona internetowa przygotowane są naprawdę świetnie, teksty są merytoryczne i zawierają frazy kluczowe, a strona nadal nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Często problem tkwi w braku lub w nieprawidłowej technicznej optymalizacji witryny. Prace nad pozycjonowaniem zawsze warto zacząć od technicznego SEO. Efekty sprawnie przeprowadzonych prac mogą przynieść szybkie i spektakularne efekty. Jakie działanie obejmuje techniczne SEO i o jakich elementach trzeba pamiętać?
- Struktura URL – upewnij się, że adresy URL w ramach Twojej strony www są czytelne, intuicyjne, odzwierciedlają zawartość strony oraz i zawierają istotne słowa kluczowe. Dobrze skonstruowane adresy URL powinny być łatwe do zapamiętania i zrozumienia – i przez użytkowników, i przez wyszukiwarki. Unikaj przypadkowych, automatycznie generowanych ciągów znaków – optymalizacja podstron o takich adresach może być utrudniona.
- Meta tagi – zadbaj o czytelność meta tagów, czyli fragmentów kodu HTML, które opisują treść i cel strony. Najważniejsze są tagi title i description, które powinny być precyzyjne, adekwatne do treści strony i przyciągające uwagę odbiorcy.
- Czas ładowania strony – konieczna jest też optymalizacja czasu, jaki strona potrzebuje, aby się załadować, jest kluczowy. Sprawne ładowanie ma ogromne znaczenie zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla odwiedzającego stronę użytkownika. Czy wiesz, że z każdą sekundą opóźnienia w ładowaniu się strony współczynnik konwersji spada o prawie 4,5%! Należy skompresować obrazy, zminimalizować pliki CSS i JS, wykorzystać pamięć podręczną i CDN.
- Broken links – liczne niedziałające linki – zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne, źle wpływają na pozycjonowanie strony. Jeśli występują sporadycznie, nie mają większego znaczenia, ale im jest ich więcej, tym więcej szkód mogą wyrządzić. Zbyt wiele stron typu 404 zniechęca zarówno użytkowników, jak i roboty Google. Bardzo ważne jest więc, żeby monitorować i naprawiać błędy 404 ustawiając przekierowania.
- 301 Moved Permanently – to kod przekierowania, który oznacza, że strona została trwale przeniesiona na inny adres URL. Należy stosować takie przekierowania, gdy zmienia się adres strony lub usuwa się podstronę, aby zachować wartość linków i pozycję w wyszukiwarce. Warto jednak pamiętać o tym, że każde przekierowanie wydłuża czas odpowiedzi strony, dlatego trzeba zawsze dobrze przemyśleć, czy przekierowanie na pewno jest konieczne.
- 302 Found – to kod przekierowania, który oznacza, że strona została tymczasowo przeniesiona na inny adres URL. Stosuj takie przekierowania, gdy chcesz przetestować nową wersję strony lub przekierować użytkownika na inną podstronę w zależności od sytuacji.
- 503 Service Unavailable – to kod błędu, który oznacza, że serwer jest niedostępny z powodu przeciążenia lub konserwacji. Należy unikać takich błędów i zapewnić odpowiednią skalowalność i niezawodność serwera.
- Responsywność strony – Twoja strona internetowa powinna dostosowywać się do różnych rozmiarów i rodzajów urządzeń. Użytkownik powinien móc z niej korzystać równie wygodnie na komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie. To niezbędne dla poprawy doświadczenia użytkownika i zwiększenia ruchu na stronie.
- Duplicate content – roboty Google nie lubią powtarzających się treści – zarówno na różnych stronach, jak i w ramach jednej witryny. Zadbaj o to, by treści na Twojej stronie były unikatowe i ciekawe dla odbiorcy.
- Mapa witryny (sitemap) – czyli plik XML, który zawiera listę wszystkich podstron na stronie. Taka mapa ułatwia robotom poruszanie się po witrynie, a jej obecność znacząco poprawia widoczność strony w wyszukiwarkach. Jest jeden warunek – mapa witryny powinna być zawsze aktualna. Jeśli będzie zawierała dużo nieaktualnych i niedziałających linków, roboty mogą zakwalifikować Twoją stronę jako niewartą zaufania. Gorszy od nieaktualnej mapy jest tylko jej brak, który znacząco utrudni robotom ocenę zawartości witryny.
- Struktura nagłówków – obecność nagłówków H1-H6 w odpowiedniej hierarchii ma ogromny wpływ na pozycjonowanie witryny. Nagłówki pomagają organizować treść i podkreślać kluczowe informacje. To elementy, które usprawniają odbiór zarówno przez użytkowników, jak i przez roboty indeksujące. Na każdej z podstron powinien się znajdować tylko jeden nagłówek H1 i odpowiednio zagnieżdżone nagłówki kolejnych poziomów.
- Linkowanie wewnętrzne – tworzenie linków pomiędzy podstronami na tej samej stronie poprawia nawigację oraz sprzyja wydłużeniu czasu, który użytkownik spędza na stronie. Warto jednak pamiętać o tym, że jeśli tych linków napakujemy za dużo, efekt może być odwrotny. Zachowaj więc umiar i dodawaj linki tam, gdzie faktycznie mają one sens.
- Linkowanie zewnętrzne – generowanie linków z innych stron, które są wiarygodne i wartościowe dla użytkownika pomaga w budowaniu autorytetu, zwiększaniu ruchu i poprawie pozycji w wyszukiwarce.
- Pliki robots.txt – czyli plik tekstowy informujący roboty wyszukiwarek, które części strony mogą lub nie mogą indeksować. To narzędzie służące do komunikacji z robotami Google. Warto z niego korzystać, bo zdarza się, że jakaś zawartość strony może negatywnie wpływać na pozycjonowanie (np. strony techniczne) – wtedy warto wykluczyć ją z indeksowania. Takie działanie pomaga to w optymalizacji indeksacji i unikaniu duplikatów treści.
- Breadcrumbs – czyli tzw. okruszki. To elementy nawigacyjne, które pokazują ścieżkę użytkownika na stronie. Pomagają w poprawie nawigacji, zwiększeniu użyteczności i poprawie pozycji w wyszukiwarce. To rodzaj ułatwienia dla użytkownika, dzięki któremu ten może szybko zorientować się, w jakim miejscu na stronie aktualnie się znajduje i wygodnie wrócić do podstron, które znajdują się wyżej w hierarchii. Nawigacja okruszkowa pomaga również robotom Google odczytać strukturę strony.
- SSL/TLS – protokoły bezpieczeństwa, które zapewniają szyfrowanie i uwierzytelnianie komunikacji między serwerem a przeglądarką. Pomaga to w ochronie danych użytkownika i poprawie zaufania do strony. Od 2018 roku pozycje stron, które nie mają tego rodzaju zabezpieczenia, są obniżane w wyszukiwarkach.
- Optymalizacja obrazów – wszystkie obrazy na stronie powinny być odpowiednio zoptymalizowane – warto je skompresować, użyć dobrych formatów plików i dodać atrybuty alt. Takie działanie przyczynią się do szybszego ładowania strony i jej lepszej wydajności i identyfikacji.
- Canonical tags – czyli inaczej tagi kanoniczne. To znaczniki, które wskazują, która wersja strony jest preferowana i powinna być indeksowana przez wyszukiwarki. Pomaga to w unikaniu duplikatów treści i poprawie pozycji w wyszukiwarce.
- Schema Markup – czyli oznaczenia schematyczne, które pomagają w opisaniu i strukturyzowaniu danych na stronie. Pomaga to w poprawie zrozumienia treści przez użytkowników oraz w lepszym przedstawieniu wyszukiwarkom treści z Twojej strony. Takie działanie może zmniejszyć szansę pojawienia się wyróżnionego fragmentu strony w wynikach wyszukiwania Google.
- Crawl budget – czyli ilość zasobów, jakie wyszukiwarka przeznacza na indeksowanie strony. Crawl budget odnosi się do liczby podstron, jaką roboty Google muszą przeskanować w ramach danej witryny.
- Crawl depth – liczba kliknięć, jakie trzeba wykonać, aby dotrzeć do danej podstrony z głównej strony. Należy optymalizować crawl depth, aby zapewnić, że wszystkie podstrony są łatwo dostępne i indeksowane przez wyszukiwarki.
- Crawl frequency – to częstotliwość, z jaką wyszukiwarka odwiedza i indeksuje stronę. Optymalizuj crawl frequency, aby zapewnić, że treść na stronie jest aktualna i zgodna z wynikami wyszukiwania.
- Przystosowanie do wyszukiwania głosowego – wyszukiwanie głosowe staje się coraz bardziej popularne i wszystko wskazuje na to, że popularność ta nadal będzie rosnąć w szybkim tempie. Wyszukując głosowo, używamy nieco innych słów i fraz, niż wpisując intensję w wyszukiwarkę. W przypadku wyszukiwania głosowego duże znaczenie ma pozycjonowanie długich fraz kluczowych. Techniczne SEO powinno uwzględniać więc naturalny język, jakim posługujemy się na co dzień – to właśnie takie frazy będą wyszukiwane w formacie głosowym.
- Zbyt mało treści lub treści złej jakości – jeśli witryna nie jest odpowiednio nasycona wartościowymi treściami, Google może uznać, że taka strona nie jest wartościowa i nie warto pokazywać jej użytkownikom. Treści niskiej jakości to taka zawartość strony, która spełnia oczekiwań użytkownika, nie jest wartościowa, unikalna, aktualna, zgodna z tematem lub poprawna językowo. Unikaj takich treści – wpływają one negatywnie na pozycję w wyszukiwarce i mogą zniechęcać użytkownika do odwiedzania strony. Dbaj o tworzenie treści użytecznych, interesujących i wartościowych dla odbiorcy.
- Ustawienia języka domyślnego – jednym z częstych błędów, które wpływają na obniżenie pozycji strony w wyszukiwarkach, jest brak domyślnie ustawionej wersji językowej. Pamiętaj o tym, by go ustawić – roboty Google mogą niepoprawnie przypisać witrynę do złej strefy geograficznej, przez co spadnie widoczność oraz ruch w ramach Twojej witryny.
- Hreflangi – atrybuty hreflang to elementy informujące wyszukiwarki o tym, jakie wersje językowe ma dana witryna. Dzięki temu zarówno użytkownicy, jak i roboty są przekierowywani do wersji przygotowanej w ich języku. Poprawne wprowadzenie atrybutów hreflang poprawi użyteczność strony.
- Nawigacja i UX – poruszanie się po stronie internetowej powinno być dla użytkownika intuicyjne i łatwe. Wysoka jakość UX jest jednym z czynników podnoszących ocenę witryny, dlatego techniczne SEO powinno również uwzględnić tego rodzaju aspekty.
- Dostępność strony – Twoja strona www powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników – również dla osób z niepełnosprawnościami.
Techniczne SEO – zakres działań
O czym jeszcze warto pamiętać, planując działania w ramach technicznego SEO?
Nie korzystaj z Black Hat SEO
Black Hat SEO to techniki optymalizacji, które opierają się na manipulowaniu algorytmami w celu osiągnięcia najwyższych pozycji. Takie techniki często są niezgodne z wytycznymi Google i w dłuższej perspektywie przyniosą skutek odwrotny niż oczekiwany. Jakich technik warto unikać?
- Przesycenie słowami kluczowymi – dzisiaj pakowanie do tekstu jak największej liczby słów kluczowych powiązanych z tematem zupełnie straciło już sens. Treści powinny być zrozumiale dla użytkownika, a frazy wplecione naturalnie. Próba umieszczenia zbyt dużej liczby słów kluczowych prędzej czy później poskutkuje karami od Google w postaci ograniczenia widoczności strony.
- Niewidoczne teksty i linki – próba ukrycia tekstu przed użytkownikiem również może przynieść negatywne skutki. Praktyki takie jak umieszczanie słów kluczowych w tym samym kolorze co tło, ustawianie rozmiaru czcionki na zero czy umieszczanie tekstu pod obrazem zostanie zauważone przez roboty, a Twoja strona zostanie uznana za niegodną zaufania.
- Maskowanie treści – czyli wyświetlanie innych treści użytkownikom, a innych wyszukiwarkom. To bardzo stara strategia Black Hat SEO, która dziś na pewno przyniesie Ci więcej szkody niż pożytku.
Pamiętaj o ludziach i ich intencjach
Żadna z technik pozycjonowania nie będzie miała sensu, jeżeli użytkownik trafi na Twoją stronę, ale nie znajdzie tam informacji lub produktów, jakich szuka. Planując jakiekolwiek swoje działania, czy to pracując nad technicznym SEO, czy dobierając frazy kluczowe i pisząc treści – myśl o ludziach i ich intencjach. Tylko kiedy Twoja strona www będzie faktycznie dopasowana do odbiorcy i przyjazna dla użytkownika, będziesz mógł czerpać z niej realne korzyści i zarabiać duże pieniądze.
Właśnie dlatego wszelkie nieuczciwe działania czy metody Black Hat na dłuższą metę nie zadziałają, a Twoja strona straci zaufanie zarówno użytkowników, jak i robotów Google.
Narzędzia do technicznego SEO
Istnieje wiele narzędzi do technicznego SEO, które mogą Ci pomóc w monitorowaniu i rozwiązywaniu problemów z indeksacją Twojej strony. Na które z nich warto zwrócić uwagę?
- Google Search Console – to darmowe źródło informacji o tym, jak Twoja strona radzi sobie w wyszukiwarce Google. Możesz sprawdzić, jak często Twoja strona jest wyświetlana, jakie słowa kluczowe generują ruch, czy nie ma problemów z indeksacją lub zabezpieczeniami. To narzędzie pomoże Ci zdiagnozować i naprawić ewentualne błędy techniczne SEO.
- Screaming Frog SEO Spider – przeszukuje Twoją stronę i zbiera dane o jej elementach, takich jak tytuły, opisy, nagłówki, linki, obrazy, statusy odpowiedzi i wiele innych. Dzięki temu możesz łatwo zidentyfikować i usunąć błędy, które mogą wpływać na pozycjonowanie Twojej strony, np. duplikaty treści, niedziałające linki, nieoptymalne tagi meta.
- GTmetrix – narzędzie, które mierzy i ocenia szybkość ładowania Twojej strony oraz pokazuje, jak długo trwa wczytywanie się poszczególnych elementów, jakie są największe pliki, które spowalniają ładowanie, jak Twoja strona zachowuje się na różnych urządzeniach i przeglądarkach. Daje też konkretne wskazówki, jak poprawić wydajność Twojej strony i zwiększyć jej prędkość.
- DeepCrawl – to zaawansowane narzędzie, które analizuje całą strukturę strony i dostarcza szczegółowe raporty o jej stanie technicznym. Możesz sprawdzić, jak strona jest zbudowana, jakie są jej relacje między podstronami, jakie są ścieżki przekierowań i czy nie ma problemów z kanibalizacją słów kluczowych ani blokad dla robotów wyszukiwarek.
- Moz Pro Site Crawl – narzędzie, które skanuje stronę i wykrywa potencjalne problemy SEO, które mogą obniżać jej pozycję. Możesz zobaczyć, czy nie brakuje ważnych elementów, takich jak tytuły, opisy, nagłówki, atrybuty alt, czy nie ma duplikatów treści, złych linków lub zbyt długich czy zbyt krótkich treści.
- Ahrefs Site Audit – przeprowadza kompleksową analizę techniczną strony i pokazuje najważniejsze błędy i kwestie, które należy poprawić, aby poprawić pozycjonowanie strony. Możesz też porównać swoją stronę z konkurencją i zobaczyć, co możesz zrobić lepiej.
- PageSpeed Insights – narzędzie od Google, które ocenia, jak szybko ładuje się strona na komputerach i smartfonach. Podaje też konkretne zalecenia, jak zoptymalizować wydajność i szybkość strony.
Techniczne SEO to bardzo rozbudowana podkategoria pozycjonowania. Choć całość może wydawać się dość skomplikowana, to specjalista SEO będzie wiedział, jak wprowadzić wszystkie usprawnienia, a wiele z nich wykona niemal od ręki. Jeśli chcesz współpracować ze specjalistami, dzięki którym Twoja strona zostanie zoptymalizowana szybko, a Ty już wkrótce zobaczysz efekty, skontaktuj się z nami.