Pozyskuj więcej klientów z internetu

Dane dostępowe do FTP – kompletny poradnik

08 Kwi
2021

Czasami zdarza się, że Agencja Marketingowa, która zajmuje się zmianami i optymalizacją Twojej strony internetowej, poprosi Cię o przesłanie danych dostępowych do serwera. Jak szukać takich dostępów i gdzie je znaleźć? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule. 

 

Co to jest FTP?

FTP, czyli File Transfer Protocol to protokół umożliwiający połączenie z serwerem w celu wysłania oraz pobrania plików z Twojej strony internetowej. Istnieją darmowe aplikacje, tzw. klienci FTP, które służą do zarządzania plikami na serwerze. Natomiast serwer to nic innego jak miejsce, gdzie znajdują się pliki Twojej strony WWW. Najczęściej miejsce na serwerze kupujesz w pakiecie razem z innymi usługami hostingowymi. 

 

Dlaczego Agencja SEO prosi Cię o dostęp do FTP?

Agencja zajmująca się Marketingiem Internetowym oraz innymi zmianami na Twojej stronie potrzebuje dostępu do serwera, ponieważ tam znajdują się pliki źródłowe, które można edytować. Dostęp do tych plików umożliwia dokonywanie niezbędnych zmian w kodzie, zrobienie kopii zapasowej strony, a także ułatwia zeskanowanie plików w chwili zagrożenia hakerskiego lub złośliwego oprogramowania. 

O ile niektóre zmiany w treści plików można wykonać z poziomu panelu Twojego CMS (np. WordPresss, PrestaShop), o tyle dodanie nowego lub usunięcie niepotrzebnego pliku wymaga zalogowania na serwer. Bez dostępu do FTP nie można np. dodać pliku robots.txt odpowiadającego za ustawienia indeksowania strony lub pliku .htaccess, w którym można ustawić przekierowania. Poza tym, zarządzanie kodem jest dużo prostsze i szybsze, jeśli posiada się dostęp do katalogu z plikami strony, co wpływa na czas pracy Agencji i Twoje koszty.

 

Jakich danych potrzebujesz?

Możesz zastanawiać się, czy dane do Twojego CMS-a, czyli gotowego systemu zarządzania treścią typu WordPress czy Joomla, to te same dane co do FTP. Niestety nie. CMS-y mają ograniczone możliwości, przez co niektóre działania są możliwe tylko z poziomu FTP. Dane, których potrzebujesz, aby nawiązać połączenie z serwerem poprzez FTP to:

 

  • host FTP, czyli adres serwera FTP,
  • nazwa użytkownika FTP (user), czyli login,
  • hasło.

 

CZYTAJ TAKŻE:   Utrzymanie strony internetowej

Gdzie znajdziesz dane logowania do FTP?

Zazwyczaj dane dostępowe do FTP znaleźć można w panelu administracyjnym serwera. Jest to miejsce, które pozwala na zarządzanie kontem hostingowym i ustawieniami serwera. Dostęp do takiego panelu uzyskuje się po wykupieniu hostingu u jednego z wielu dostępnych na rynku hostingodawców. W panelu znaleźć trzeba zakładkę typu ‘FTP’, ‘zarządzanie dostępem do FTP’ lub podobną i spisać potrzebne dane. 

Jeżeli nie pamiętasz danych logowania do panelu hostingowego, sprawdź skrzynkę e-mail. W większości przypadków hostingodawcy wysyłają wiadomość, w której znajdują się potrzebne dane, więc wystarczy, że poszukasz ich w swojej skrzynce e-mailowej. 

Co w przypadku, kiedy opisane powyżej sposoby nie pomogły? Wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie wysłanie zapytania do firmy hostingowej, w której został zakupiony serwer. Odpowiedź powinniśmy otrzymać w ciągu kilku – kilkudziesięciu godzin.

 

Jak utworzyć nowe konto FTP?

Może zdarzyć się, że w panelu hostingowym nie ma jeszcze utworzonego żadnego konta FTP. W takim przypadku wystarczy odnaleźć zakładkę odpowiadającą za konfigurację FTP i dodać nowe konto, nadając mu login i hasło.

Bardzo często firmy hostingowe prowadzą własne blogi, gdzie w przystępny sposób opisują, jak można to zrobić. Szybką metodą na znalezienie takiego wpisu/artykułu/bazy wiedzy jest wpisanie w wyszukiwarkę zapytania typu: „dane dostępowe do FTP + nazwa Twojej firmy hostingowej”. Po przejściu na odpowiednią stronę zazwyczaj w łatwy sposób możemy odnaleźć interesujące nas dane.

Błażej Katarzyński

Błażej Katarzyński
Autor wpisu

Specjalista Marketingu w Rise360. Specjalista Google AdWords. Trochę też projektuje i pisze. Zwolennik diety paleo. W wolnym czasie czyta książki psychologiczne. W nocy nie śpi, bo planuje kolejne kampanie marketingowe.