W jaki sposób sprawdzić pozycję strony WWW w wyszukiwarce Googla?

Jak sprawdzać pozycje strony WWW w Google?

Zleciłeś pozycjonowanie witryny albo sam prowadzisz takie działania? Z pewnością monitorujesz, jakie przynoszą one efekty. Jednym z zakładanych celów jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes. Chodzi o zapytania wysyłane przez internautów do wyszukiwarki Google. Jak możesz skontrolować pozycję strony WWW w SERP-ach (Search Engine Results Page)? 

Pozycja strony WWW w Google – jak sprawdzić?

Jeśli zleciłeś pozycjonowanie witryny agencji, to sprawozdanie z pozycji zajmowanych na ustalone frazy powinieneś otrzymać w ramach raportu podsumowującego działania – najczęściej co miesiąc. Oczywiście możesz sam to monitorować, korzystając z płatnych i bezpłatnych rozwiązań. Dostępnych jest wiele narzędzi sprawdzających pozycje zajmowane przez stronę na dane zapytania. Jak możesz to robić?

Ręczne sprawdzenie pozycji

Tę metodę warto brać pod uwagę wyłącznie, jeśli chcesz kontrolować kilka fraz – w przypadku gdy jest ich więcej, to taka codzienna weryfikacja może być żmudna. Poza tym ten sposób nie jest wiarygodny ze względu na dostosowywanie przez Google wyników wyszukiwania do indywidualnych preferencji użytkowników – bazują one m.in. na Twojej historii wyszukiwania i lokalizacji. 

Jeśli jednak zdecydujesz się na tę metodę, to za każdym razem sprawdzaj pozycje, będąc wylogowanym z konta Google. Wyczyść historię przeglądania i usuń ciasteczka. Pamiętaj również, że w zależności od zapytania SERP-y na mogą się składać inne elementy. Możesz zobaczyć:

  • sponsorowane wyniki wyszukiwania;
  • Direct Answer – czyli odpowiedź na zapytanie, która znajduje się na tzw. pozycji zero; 
Źródło: Google.pl
  • tzw. trzypak wizytówek z Google Maps;
Źródło: Google.pl
  • pozostałe wyniki wyszukiwania. 

Teraz przed Tobą poszukiwanie Twojej strony w SERP-ach. Tę samą czynność musisz powtórzyć przy każdej frazie. To żmudna metoda, której nie polecamy. Są inne, które wymagają od Ciebie minimum czasu, a pokażą oczekiwane dane. 

Google Search Console

Jeśli jeszcze nie korzystasz z GSC, to najwyższa pora to zrobić – to skarbnica wiedzy na temat Twojej strony, a sprawdzisz dzięki temu narzędziu nie tylko pozycje zajmowane na poszczególne słowa kluczowe. Najpierw musisz zweryfikować stronę – możliwości jest kilka. Najmniej problemów powinna sprawić pierwsza z wymienionych. Wystarczy, że pobierzesz plik HTML i dodasz go w katalogu głównym strony. 

Źródło: Google Search Console

Informacje na temat wyszukiwań najczęściej nie pojawią się od razu – wróć za kilka dni i sprawdź zakładkę Skuteczność. 

Źródło: Google Search Console

Wtedy wyświetli Ci się wykres z danymi dotyczącymi wyszukiwań Twojej strony w Google. Pod poszczególnymi numerami znajdziesz następujące informacje:

  1. Typ wyszukiwania – domyślnie jest ustawiona sieć, czyli wyniki tekstowe, ale możesz wybrać również rezultaty z Google Grafika, Google Wiadomości lub Google Wideo. 
  2. Okres, którego dotyczą dane.
  3. Łączna liczba kliknięć – dotyczy odwiedzin z wyników wyszukiwania w danym okresie.
  4. Łączna liczba wyświetleń – informacja o liczbie przypadków, w których internaucie wyświetliła się Twoja strona w wynikach wyszukiwania. 
  5. Średni CTR – współczynnik klikalności, czyli stosunek liczby kliknięć do wyświetleń w wynikach wyszukiwania wyrażony w procentach. 
  6. Średnia pozycja – wyliczona z uwzględnieniem wszystkich fraz, biorąc pod uwagę najwyższą pozycję, na którą się pojawiły.
Źródło: Google Search Console

Pod wykresem znajdziesz średnią pozycję, ale także najczęstsze zapytania, liczbę kliknięć i CTR. Teraz pozostaje Ci już tylko wybrać, czy interesuje Cię pozycja z dzisiaj, czy może średnia z ostatniego tygodnia lub z innego okresu. Jeszcze niedawno GSC prezentowało wyniki sprzed 1-3 dni, a obecnie możesz sprawdzić je nawet z tego samego dnia. Zerknij na powyższy screen – w prawym górnym rogu znajduje się informacja o ostatniej aktualizacji 5 godzin temu. 

Co jeśli interesuje Cię pozycja dla jednej, konkretnej frazy? Najpierw kliknij +Nowa – opcja znajduje się nad wykresem – a następnie wprowadź tę frazę. Wybierz okres, który chcesz analizować. Jeśli interesuje Cię dokładnie takie zapytanie, a nie np. słowa kluczowe, które je zawierają, to z rozwijanej listy zamiast Zapytania zawierające wybierz Dokładne zapytanie. 

Źródło: Google Search Console

Efekt? Wyświetlony wykres dotyczy już tylko ten jednej frazy, identycznie jak dane o wyszukiwaniach i średniej pozycji.

Tylko dlaczego ta pozycja jest średnia, nawet jeśli dane dotyczą jednego dnia? O 6.00 rano strona może być pierwsza w SERP-ach, ale o 12.00 już trzecia, a o 20.00 druga. Pozycja może się zmieniać w ciągu dnia. 

Webpozycja – narzędzie do monitoringu pozycji

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które sprawdzają pozycję strony, ale nie wszystkie mają długą historię i dają możliwość korzystania za darmo. Webpozycja jest systemem stale rozwijanym, który mimo przeróżnych zmian w Google zawsze skutecznie monitorował pozycje strony. Jeśli wystarczy Ci 15 odpytań wyszukiwarki, to obejdziesz się bez opłat. Jeśli nie, to możesz wybrać jeden z płatnych pakietów.

Źródło: https://webpozycja.pl/info.html

W przypadku gdy założyłeś konto, to przyszedł czas na dodanie domeny i słów kluczowych. Po zalogowaniu się kliknij po lewej stronie Moje domeny, a następnie wybierz dodawanie domeny/kopiowanie danych.

Jeśli wybrałeś bezpłatny pakiet, wszystkie opcje przy dodawaniu domeny będą ukryte, a chodzi tutaj m.in. o sposób liczenia pozycji. Natomiast płatne warianty umożliwiają wybór, czy monitoring ma uwzględniać wyniki z map Google, tj. wspomniany trzypak. Możliwe, że narzędzie pokaże, iż witryna zajmuje pierwszą pozycję, ale w rzeczywistości jest liderem w tym trzypaku. Zerknij na poniższy screen. W tym przypadku Webpozycja uzna, że strona zaznaczona w ramce znajduje się na czwartej pozycji. Jeśli wyłączysz uwzględnianie map, to wtedy będzie pierwsza. 

Źródło: Google.pl

Inne narzędzia do monitorowania pozycji to Seostation i Stat4seo. Być może w Twojej firmie korzystacie z Senuto lub Semstorm – te rozwiązania oferują wiele różnych funkcji, a wśród nich – sprawdzenie pozycji w Google.

Sprawdzanie pozycji w Google – podsumowanie

Nie musisz ręcznie weryfikować, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania na daną frazę znajduje się Twoja strona. Wykorzystaj dostępne narzędzia – mnóstwo danych na ten temat znajdziesz w Google Search Console, i to za darmo. Poza tym dostępne są inne, liczne rozwiązania, które będą sprawdzać pozycje codziennie – automatycznie. 

Udostępnij
book-mockup

Zobacz również

Cookies?

Chcesz zwiększyć sprzedaż w internecie? Napisz!
Błażej Katarzyński

Potrzebujesz konsultacji?