Zakładasz sklep WWW? To dobry moment! Według najnowszych danych Gemius zakupy w sieci robi już 77 proc. internautów w Polsce, a liczba korzystających z internetu przekroczyła 30 mln, to oznacza, że online kupuje ok. 23 mln mieszkańców naszego kraju. Założenie sklepu to jednak dopiero pierwszy krok do sukcesu – musisz jeszcze dotrzeć do klientów, a sposobem na to jest pozycjonowanie. Jak zacząć działania, aby odnieść sukces?
Pozycjonowanie sklepu – od czego zacząć?
W sieci możesz pozyskiwać ruch z różnych kanałów, ale tym kluczowym w przypadku ecommerce jest wyszukiwarka Google. Z raportu zatytułowanego „Nowy świat e-commerce”, przygotowanego przez firmę Shoper, wynika, że w 2020 roku źródłem największego ruchu w witrynach, które działają na jej platformie była wyszukiwarka Google z wynikiem 31 proc. Drugą pozycję zajęło Google Ads z rezultatem 29 proc.
Google jest w Polsce zdecydowanym liderem. W lutym 2022 roku wyszukiwarka miała blisko 96 proc. udziału w rynku.
Z tego powodu powinieneś podjąć działania zmierzające do budowania widoczności w tych wynikach wyszukiwania. Co musisz zrobić? Pamiętaj, że wpływ na pozycję ma wiele czynników. Oto kroki, od których warto rozpocząć pozycjonowanie sklepu.
Zrób audyt SEO
W sieci znajdziesz narzędzia, które automatycznie przeanalizują Twoją witrynę pod kątem spełniania wymagań algorytmu wyszukiwarki Google. Na tej podstawie możesz ustalić wiele rzeczy, które są do poprawy. Najczęściej dowiesz się, gdzie brakuje unikatowego title i description, gdzie są zbyt długie tytuły i opisy, brakuje nagłówka H1, tagów alt (opisów zdjęć) czy też, pod jakimi adresami URL występują błędy 404, łańcuchy przekierowań, zbyt długo ładujące się strony i inne problemy. Przykładowe narzędzia, które pomogą Ci je wykryć to m.in. Screaming Frog bądź Pulno. Wiele danych znajdziesz również w Google Search Console. Natomiast ich uzyskanie jest dopiero pierwszym krokiem do celu – na tej podstawie powinieneś wdrożyć zmiany. Ponadto – takie narzędzia niestety nigdy nie zastąpią w 100 proc. specjalisty, mogą się mylić, dlatego i tak warto skorzystać ze wsparcia eksperta, który oceni, jakie zmiany rzeczywiście warto wdrożyć.
Przygotuj słowa kluczowe do optymalizacji
Każda treść na stronie powinna być zoptymalizowana pod zapytania wysyłane przez internautów. Dotyczy to podstron z opisem produktów, stron kategorii, wpisów na blogu, opisów usług i nie tylko. Zatem tworząc każdą treść, należy przygotować listę słów kluczowych, które powinny się znaleźć w contencie, aby witryna miała szansę na widoczność na takie frazy w wynikach wyszukiwania Google.
Narzędzia, które możesz wykorzystać do ustalenia tych fraz, to Planer słów kluczowych Google Ads, Senuto, Semstorm czy też keywordtool.io. Warto skorzystać ze wszystkich dostępnych rozwiązań, frazy skopiować np. do arkusza kalkulacyjnego, usunąć powtarzające się rekordy i wybrać te, które wykorzystasz w ramach optymalizacji. Czynność tę należy powtórzyć dla każdego contentu na stronie.
Wykorzystaj wybrane frazy na stronie
Mając już słowa kluczowe, musisz jeszcze wiedzieć, jak zoptymalizować witrynę. Otóż najważniejszą frazę dla danego contentu użyj na początku tytułu strony, czyli title SEO. Powtórz ją również w opisie witryny (meta description), leadzie, nagłówkach i w innych częściach danej podstrony. To nie wszystko – ważnym elementem są również zdjęcia. Pamiętaj, aby były wysokiej jakości, ale nie powodowały wolnego ładowania się witryny. Najlepiej, aby jedno zdjęcie nie zajmowało więcej niż 150–200 KB. W nazwie pliku powinno się pojawić najważniejsze słowo kluczowe, np. smartfon-redmi-x4.jpg. Koniecznie wypełnij również tag alt, czyli opis tego, co znajduje się na grafice. W tej treści także użyj najważniejszego słowa kluczowego.
Postaw na frazy z długiego ogona
Stronę możesz pozycjonować na frazy ogólne i tzw. long tail, czyli zapytania, które składają się z więcej niż dwóch słów. Te pierwsze są bardzo konkurencyjne, zdobycie na nie wysokich pozycji jest trudne, a ponadto charakteryzują się one niższym wskaźnikiem konwersji. Dlatego swoje działania zdecydowanie powinieneś skoncentrować na frazach z długiego ogona. Dzięki temu dużo szybciej osiągniesz wyniki – nie ignoruj zapytań, które mają po kilkadziesiąt wyszukiwań miesięcznie, gdyż one również mogą Ci przynieść klientów. Frazy long tail stanowią ponad 90 proc. wszystkich haseł wpisywanych w Google.
Natomiast jeszcze bardziej do takich fraz powinien Cię przekonać współczynnik ich konwersji. Kolor zielony wskazuje na jej poziom w przypadku zapytań ogólnych, a żółty – dla fraz long tail.
Zoptymalizuj szybkość ładowania witryny
Powinieneś zwrócić uwagę na tę kwestię nie tylko z tego względu, że jest to czynnik rankingowy, ale przede wszystkim z tego powodu, że ma to duży wpływ na konwersję. Zerknij na poniższy wykres. Zdecydowanie najlepszy wynik osiągają witryny, które w czasie do 2 sekund są w pełni do dyspozycji internauty. Osiągnięcie takiego wyniku wymaga optymalizacji kodu witryny, rozmiarów zdjęć, czasami nawet może oznaczać konieczność zmiany motywu, ale zdecydowanie warto to zrobić – mając na uwadze przede wszystkim oczekiwania internautów.
Ponadto dostosuj witrynę do wymagań nowego czynnika rankingowego, który Google wprowadziło w 2021 roku – Core Web Vitals. Swój wynik możesz sprawdzić, korzystając z tego narzędzia: https://pagespeed.web.dev/. Zweryfikuj go również w Google Search Console. Poprawienie wyników bez pomocy programisty może być trudne. Warto zoptymalizować stronę pod CWV – bardzo prawdopodobne, że w 2022 roku znaczenie tego wskaźnika jeszcze wzrośnie.
Buduj profil linkowy
Odnośniki prowadzące do strony są ważnym czynnikiem rankingowym. Nie nastawiaj się jednak na zdobywanie jak największej liczby odsyłaczy i korzystanie z ofert typu 1000 linków za 10 zł. Skup się na jakości, pozyskiwaniu odnośników w witrynach powiązanych tematycznie, rozwijanych i o bardzo dobrych parametrach SEO. Czym się kierować przy wyborze strony? Możesz sprawdź m.in. parametr DR w ahrefs.com – im wynosi on więcej, tym lepiej. Zerknij również na widoczność na słowa kluczowe w Senuto – czy pozycja witryny systematycznie spada, czy jednak widać postęp? Zwróć także uwagę na czas istnienia witryny i liczbę linków wychodzących. Staraj się przyjrzeć każdej stronie, na której zdobywasz odnośnik, gdyż pomijając ten krok, możesz zainwestować w link toksyczny, który zamiast przyczynić się do wzrostu pozycji, spowoduje, że witryna zacznie spadać na dane słowo kluczowe.
Pozycjonowanie sklepu – podsumowanie
Wpływ na widoczność Twojej witryny w Google ma wiele czynników, a o SEO warto pamiętać już na etapie powstawania sklepu. Jak widzisz, skuteczne pozycjonowanie wymaga zwrócenia uwagi na wiele elementów. Nie wiesz, czy poradzisz sobie z tym zadaniem? Kroki, które podejmujesz, nie przynoszą efektów? Skontaktuj się z nami – nasi eksperci zajmą się działaniami marketingowymi dla Twojej firmy, zdobędą dla Ciebie klientów, a Ty będziesz mógł skupić się na rozwijaniu innych aspektów swojego biznesu.