Chcesz rozpocząć działalność w sieci? Potrzebujesz działań marketingowych, dzięki którym jesteś w stanie dotrzeć do zainteresowanych ofertą. W przypadku reklamy w internecie stosunkowo łatwo możesz analizować skuteczność poszczególnych form reklamy, a budżet, którego potrzebujesz na start, nie musi być tak duży, jak w przypadku kampanii np. w telewizji. Jaką kwotę powinieneś wygospodarować na działania marketingowe dla Twojej firmy w sieci?
Budżety firm na działania marketingowe online
Jeśli planujesz kampanię w sieci, to powinieneś rozpocząć od wyboru kanałów, z których będziesz korzystać. Nie jest tak, że w przypadku każdej działalności sprawdzą się te same działania marketingowe. Na początek sprawdźmy, co pokazują analizy. Z badania przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że największy udział w budżetach firm na marketing online mają: social media (22,6 proc.), SEO (21,5 proc.) i SEM (19,1 proc.). W pierwszym przypadku chodzi o serwisy społecznościowe, w drugim o pozycjonowanie w wynikach naturalnych Google, a w trzecim o kampanię w płatnych rezultatach wyszukiwania.
Skoro firmy wybierają akurat te kanały, to prawdopodobnie one przynoszą im największy zwrot z inwestycji w postaci zrealizowanych celów. Tylko to są dane ogólne, a przecież duże znaczenie ma rynek, na którym działasz. Poszczególne działania przynoszą inny efekt na rynku B2C, a inny w B2B. W przypadku niektórych pozycji różnice są znaczne, na przykład takich jak SEO, SEM, email marketing czy organic social. Ostatnie z tych pojęć oznacza działalność w serwisach społecznościowych, ale bez kampanii płatnych, np. w ramach Facebook Ads. Paid social to już akcje płatne. Do reklam display ads zaliczamy m.in. kampanie banerowe na stronach WWW. Influencer marketing polega na korzystaniu z usług popularnych w sieci osób, tzw. liderów opinii. Affiliate Marketing to korzystanie z programów społecznościowych, a online PR to działania w sieci z zakresu public relations. Webinars to oczywiście organizowanie webinarów.
Czy każdy z tych kanałów sprawdzi się w przypadku Twojej działalności? Teoretycznie tak, ale nie zawsze dany rodzaj działań powinieneś realizować od zaraz. Załóżmy, że wprowadzasz na rynek zupełnie nowy produkt – coś, czego jeszcze nie było. Trudno zatem oczekiwać, że internauci będą go od razu szukać poprzez wysyłanie bezpośrednich zapytań do Google o daną rzecz czy usługę, bo nie wiedzą o ich istnieniu.
Możesz natomiast tworzyć content, w którym będziesz pokazywać internautom, jak rozwiązywać różne problemy za pomocą Twoich produktów czy usług. Na przykład napisz poradnik „Jak usunąć pleśń z mebli drewnianych” i w contencie promuj Twój produkt – o ile taki oferujesz. Jeśli ten artykuł będzie widoczny na wysokiej pozycji na przeróżne zapytania związane z tym zagadnieniem w Google, to może Ci przynosić klientów. W przypadku takich produktów warto inwestować w kampanie display i wideo, dzięki którym więcej internautów dowie się o Twoim produkcie i zacznie go szukać w Google już po konkretnej nazwie. Aby się do tego przygotować, powinieneś zainwestować w pozycjonowanie w wyszukiwarce Google i ewentualnie w SEM, czyli płatną reklamę w Google.
Tylko jaki budżet marketingowy powinieneś przygotować na te działania?
Budżet na marketing online dla firmy – jak oszacować?
W zależności od branży, popularności Twojej marki możesz potrzebować innego budżetu na marketing, ale ogólną zasadą przyjętą na rynku jest przeznaczanie na działania marketingowe od 7 do 10 proc. przychodu z ubiegłego roku. Natomiast około połowę tych środków warto przeznaczyć na działania w sieci. Jeszcze do niedawna znaczna część firm wykorzystywała na marketing online 1/3 tych środków, ale popularność internetu i szybko rosnące zainteresowaniem kupowaniem w sieci powoduje, że te budżety się zwiększają.
Kolejną ważną kwestią w wykorzystaniu budżetu marketingowego jest trzymanie się zasady 70-20-10. Pierwsza liczba oznacza, że 70 proc. budżetu powinieneś przeznaczyć na działania, które masz sprawdzone, przetestowane i wiesz, że inwestycja w nie się opłaca. Powinny one obejmować te produkty i usługi, w przypadku których dotychczas przynosiło to oczekiwane rezultaty.
20 proc. budżetu wykorzystaj na inwestycje w działania marketingowe dla nowych produktów. Możesz postawić tutaj na inne strategie – testować ich skuteczność. Natomiast 10 proc. powinieneś przeznaczyć na działania, które są dla Ciebie zupełnie nowe. To inwestowanie w nowe pomysły, które mogą Ci przynieść przewagę konkurencyjną.
Budżet na marketing online, kiedy dopiero zaczynasz działalność
Jeśli już działasz, to warto sugerować się wspomnianą zasadą wykorzystania na działania marketingowe online połowy z 7-10 proc. przychodu z poprzedniego roku. Natomiast co wówczas, jeśli dopiero zaczynasz, nie prowadziłeś działalności? Najprawdopodobniej masz pewien budżet na marketing, ale często nie jest on wysoki. Jak wtedy go wykorzystać?
Po pierwsze postaw na te działania, które charakteryzują się wysokim wskaźnikiem konwersji. Uwzględnij SEO, SEM, social media czy też email marketing. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na nie wszystkie, to wtedy warto zacząć od SEM – kampania w płatnych wynikach wyszukiwania Google może Ci przynosić zapytania od klientów nawet tego samego dnia, w którym rozpoczniesz działania. Dzięki SEM zaczniesz osiągać pierwsze przychody, jakimi możesz finansować inne działania marketingowe, np. SEO, którego efekt będzie z tygodnia na tydzień coraz większy. Zarówno w SEM, jak i w SEO postaw na zapytania z długiego ogona, czyli frazy, które składają się z więcej niż 2 słów. W ich przypadku konkurencja jest mniejsza, łatwiej będzie o wysokie pozycje – zarówno w wynikach płatnych, jak i naturalnych. Jednocześnie możesz prowadzić profile w serwisach społecznościowych, podjąć pierwsze próby kampanii email marketingowych. Z czasem i z rosnącymi przychodami przyjdzie czas na testowanie innych działań marketingowych i zwiększania budżetu na te sprawdzone i skuteczniej działające.
Zaplanuj i optymalnie wykorzystaj budżet na marketing!
Nie wiesz, na które działania się zdecydować? Jakie metody mogą Ci przynieść najlepsze wyniki? Zajmiemy się działaniami marketingowymi dla Twojej firmy. Zaproponujemy budżet niezbędny na poszczególne metody promocji i zasugerujemy te, które w przypadku Twojego biznesu będą najskuteczniejsze.