Jak przeprowadzić migrację strony, aby nie ucierpiały na tym pozycje?

Migracja strony pod kątem SEO – o czym musisz pamiętać?

Zmieniasz swoją wypozycjonowaną stronę na nową? Nad migracją powinien czuwać specjalista SEO, aby konsekwencją zmian nie był spadek zbudowanej widoczności na frazy w Google. Zanim Twoja nowa strona będzie dostępna dla użytkowników i robota wyszukiwarki, pamiętaj o jej odpowiednim przygotowaniu. Jak przeprowadzić migrację, aby nie tylko utrzymać widoczność, a nawet ją zwiększyć? Nasz poradnik podzieliliśmy na 3 części:

I – przed publikacją,

II – w trakcie publikacji,

III – po publikacji.

Migracja strony krok po kroku

Projekt nowej strony gotowy? Zwróć uwagę na dopracowanie witryny, zweryfikuj ważne ustawienia związane z SEO. Uruchomienie strony, która zawiera błędy, wiąże się z ryzykiem utraty części jej widoczności w Google. Poza tym użytkownik, który np. trafi w witrynie na adresy URL, które zwracają błąd 404 (strona nie istnieje), prawdopodobnie nie zostanie Twoim klientem. Sprawdź, o co należy zadbać na kolejnych etapach migracji witryny. 

I. Przed publikacją strony

Pamiętaj, że strona na etapie dopracowywania powinna być zablokowana przed indeksacją przez wyszukiwarki. Dlatego dodaj w kodzie witryny, w sekcji <head>, następującą dyrektywę:

<meta name=”robots” content=”noindexnofollow”>

Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, poproś o to twórcę strony. Wtedy możesz zająć się zmianami w witrynie bez obaw, że zostanie zindeksowana w takiej wersji.  

1. Wtyczka SEO

Dzięki wtyczkom SEO możesz dostosować stronę do wymagań algorytmu Google. Najpopularniejsze pluginy tego typu do systemu WordPress to All in One SEO, Yoast SEO czy Rank Math SEO. Przenieś ustawienia z poprzedniej wtyczki. Możesz mieć w niej skonfigurowane m.in. mapę strony, tagi title i description, przekierowania i wiele innych danych. Sprawdź, czy wszystkie formuły są dobrze ustawione. Wtyczki z poprzedniej strony wraz z ich ustawieniami przeniesiesz za pomocą pluginu. Może to być Backup & Migration!, który dostępny jest po polsku. 

2. Meta title

Tytuł SEO strony jest ważnym czynnikiem rankingowym. Sprawdź, czy w nowej witrynie struktura tych tytułów jest odpowiednia. To też moment, w którym warto przeanalizować poszczególne title i sprawdzić, czy na pewno są zoptymalizowane. Gdzie możesz je zmienić? To zależy, na jakim systemie CMS opiera się witryna. Jeśli strona działa na WordPressie i korzystasz ze wtyczki SEO, to title możesz dostosować indywidualnie. Wybierz edycję wpisu – taką możliwość znajdziesz na liście artykułów w witrynie. Następnie pod polem edytora treści masz opcję zmiany tytułu. Schemat title dla poszczególnych typów stron (np. kategorii, tagów) określisz w ustawieniach wtyczki SEO. 

3. Nagłówki

Czy nagłówki w poszczególnych typach stron wyświetlają się poprawnie? Sprawdź, czy są odpowiednio oznaczone jako H1, H2, H3 itd., czy jako zwykły tekst? Zawartość nagłówków jest jednym z czynników, które wpływają na widoczność strony na słowa kluczowe. Powinny być one oznaczone w kodzie tak, jak poniżej:

<h1>Treść nagłówka</h1>

<h2>Treść nagłówka</h2>

itd.

Jeśli widzisz błąd, to prześlij programiście wytyczne do poprawy. 

4. Struktura URL

Jeśli na starej stronie linki były przyjazne, to najlepiej zachowaj tę samą strukturę adresów. Przyjazny URL oznacza, że użytkownik już na podstawie treści znajdującej się w odnośniku widzi, co znajdzie pod danym adresem. Przeciwieństwem takich linków są URL-e, które składają się z ciągu nic niemówiących znaków. 

Jeśli dotychczasowa struktura URL była nieprzyjazna, to zoptymalizuj ją w nowej wersji witryny. Koniecznie w takim przypadku skorzystaj z przekierowania 301, aby użytkownicy i robot Google byli przenoszeni automatycznie ze starego adresu na nowy. Przygotuj dla programisty listę adresów URL ze starej strony i odpowiadających im URL-i w nowej witrynie. Ewentualnie możesz je dodać sam za pomocą wtyczki. W przypadku systemu WordPress może to być plugin Redirections. 

5. Core Web Vitals

CWV to wskaźniki oceniające szybkość i wydajność strony WWW. W 2021 Google wprowadziło je jako czynnik rankingowy. Sprawdź wyniki Twojej witryny. Skorzystaj z narzędzia PageSpeed Insights, które znajdziesz pod adresem: https://pagespeed.web.dev/. Zanim to zrobisz, upewnij się, że pliki znajdują się na serwerze docelowym, na którym ma działać witryna. Jeśli strona nie zdała testu, to przygotuj wytyczne dla programisty odnośnie do zmian. Zalecenia znajdziesz w raporcie wygenerowanym przez to narzędzie. 

Źródlo: https://pagespeed.web.dev/

6. Przekierowania

Jeśli jakakolwiek podstrona będzie mieć zmieniony adres URL w stosunku do starej strony, to dodaj przekierowanie 301. To konieczne, aby przenieść moc SEO dotychczasowego adresu na nowy. Dzięki temu użytkownik, który trafi w sieci na starą jego wersję i tak docelowo znajdzie się na odpowiedniej stronie. Po dodaniu przekierowania sprawdź, czy na pewno działa. Możesz je dodać sam za pomocą pluginu, np. wspomnianego Redirections, lub zlecić to programiście. 

Nie dopuszczaj do ścieżki przekierowań. Tzn. nie może być tak, że strona A przekierowuje na B, a B na C. W takim przypadku A i B powinny przekierowywać na C. 

7. Zawartość

Sprawdź, czy po przeniesieniu materiałów ze starej witryny, na nowej znajdują się wszystkie podstrony – kategorie, produkty, opisy usług, producentów i blog? Czy treści zawierają dotychczasowe zdjęcia, prawidłowo się wyświetlają i mają dodany tag alt? Czy dostępne są pliki, które wcześniej dało się pobrać? Podstrony tworzą wewnętrzne linkowanie, które ma duży wpływ na widoczność witryny. 

8. Dane strukturalne

Dzięki danym strukturalnym Google wie, że konkretna treść na stronie jest ceną, stanem magazynowym czy nazwą producenta. Robot rozumie, z czym ma do czynienia. Na tej podstawie Google może wzbogacić wynik z Twojej strony o dodatkowe elementy. Zerknij na poniższy screen – to tylko przykłady. Jak upewnić się, czy dane strukturalne są dobrze wdrożone na nowej stronie? Skorzystaj z tego narzędzia: https://search.google.com/test/rich-results?hl=pl. Jeśli wyświetli błędy, to poinformuj o tym programistę. 

9. Menu 

Sprawdź, czy menu zawiera te same opcje, co dotąd. Powinno być identyczne. To ważne w przypadku wewnętrznego linkowania. Poza tym zweryfikuj, czy pod poszczególne opcje podpięte są prawidłowe linki. Czy na pewno wszystkie działają? 

10. Adres URL

Czy nowy system CMS nie dodał do dotychczasowych adresów jakiegoś dodatkowego elementu? Nawet nadprogramowy znak wpłynie na linkowanie wewnętrzne i widoczność witryny. Najlepiej upewnij się co do tego kilkukrotnie, szczególnie jeśli nowa witryna bazuje na innym systemie CMS niż poprzednio. 

11. Meta description

Opis strony nie jest czynnikiem rankingowym, ale może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania i wpływać na liczbę kliknięć. Poza tym trudno powiedzieć, jak zmienią się wymagania Google w przyszłości – dlatego warto dodać ten opis. Możesz to zrobić za pomocą wtyczki SEO – opcję dodania description najczęściej znajdziesz pod edytorem tekstu. Weź pod uwagę dołączenie do opisu emoji, czyli kolorowych piktogramów. To może pozytywnie wpłynąć na klikalność Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google. 

12. Index

W czasie tworzenia i testowania strony nie powinno dojść do jej indeksacji. W sekcji <head> musi się znaleźć następujący kod:

<meta name=”robots” content=”noindexnofollow”>

Kontroluj, czy się tam znajduje. Możliwe, że programista nadpisze pliki albo przypadkiem usunie kod. Nie dopuść do tego. 

13. Przekierowania zewnętrzne

Jeśli na Twojej stronie są odnośniki zewnętrzne, to powinny być oznaczone odpowiednią wartością atrybutu rel. W przypadku gdy nie chcesz, aby robot Google kojarzył Twoją witrynę z linkowaną stroną, to użyj nofollow, co oznacza, że odnośnik musi mieć następujący kod: 

<a href=”https://adresstrony.pl/” rel=”nofollow” >Tytuł linka</a>

Możesz to zlecić programiście lub zrobić to bez jego pomocy. Wystarczy, że wykorzystasz do tego plugin, w którym oznaczysz, że dany odnośnik ma mieć atrybut nofollow. Nazwę przykładowej wtyczki do systemu WordPress znajdziesz na poniższym screenie. 

14. Stopka

Zdarza się, że przy przenoszeniu zawartości strony zapominamy o stopce. Czy zawiera ona logo, opis strony, dane kontaktowe i odnośniki do najważniejszych podstron? Te odsyłacze są elementem wewnętrznego linkowania i mają wpływ na widoczność witryny w Google.

15. Duplikacja wewnętrzna lub zewnętrzna

Sprawdź, czy na stronie występuje duplikacja. Wewnętrzna oznacza, że ta sama treść jest użyta więcej niż jeden raz w Twoim serwisie. Zweryfikujesz to za pomocą narzędzia Siteliner, które znajdziesz tutaj: https://www.siteliner.com/

Źródło: https://www.siteliner.com/

Natomiast duplikacja zewnętrzna oznacza, że Twoja treść znajduje się w innych serwisach. Do kontroli użyj narzędzia Copyscape, które dostępne jest pod adresem: https://www.copyscape.com/

Źródło: https://www.copyscape.com/

Oba narzędzia w podstawowej wersji są bezpłatne, ale możliwości są ograniczone. Pozwolą Ci jednak ustalić ewentualne problemy. Jeśli wykryjesz duplikację, to spróbuj ją wyeliminować. 

16. Mapa XLM

Jeśli zmieniły się adresy URL w stosunku do poprzedniej wersji strony, to je zmodyfikuj w mapie. W przypadku gdy korzystasz z funkcji generowania map we wtyczce SEO, np. Al in One SEO, to linki zaktualizują się automatycznie. 

Dzięki temu rozwiązaniu zwiększasz szansę na indeksację strony. Mapa powinna zawierać adresy docelowe, a nie linki przekierowane na inne URL-e. Jak wykryć taki błąd? Zweryfikuj stronę w narzędziu Ahrefs, sprawdź wynik audytu. Jeśli w mapie są odnośniki prowadzące do przekierowanych stron, to dowiesz się o tym z raportu.

17. Narzędzia marketingowe

Zamiast umieszczać na stronie kody Google Analytics, Pixela Facebooka, Google Search Console i inne, lepiej skorzystaj z Google Tag Managera (GTM). Dzięki temu w witrynie znajdzie się tylko jeden kod, a pozostałe będzie można dodawać przez GTM. Wtedy nie musisz edytować plików strony, a kody umieścisz nawet bez dostępu do panelu administracyjnego serwisu. Jeśli masz problem z dodaniem kodu GTM, to poproś o pomoc specjalistę SEO lub programistę. 

Źródło: https://tagmanager.google.com/

18. Slash trailing

W sieci możesz trafić na adresy URL, które kończą się znakiem / i takie, w których go nie ma. Poniższe URL-e prowadzą do tego samego materiału, ale na końcu pierwszego znajduje się wspomniany /. 

Bez względu na to, z którego linka skorzystasz, w obu przypadkach znajdziesz się na tej samej stronie. Wersja bez / przekierowuje na adres z tym znakiem. I tak też powinno być w Twojej witrynie – musisz ustalić, jak ma wyglądać URL. W przeciwnym wypadku robot będzie docierać do dwóch wersji tej samej treści. To duplikacja wewnętrzna, która może negatywnie wpływać na widoczność Twojej strony. W systemie WordPress możesz łatwo ustawić preferowaną wersję adresu URL w panelu administracyjnym. Wybierz Ustawienia, a następnie Bezpośrednie odnośniki, a wtedy zobaczysz takie opcje edycji, jak poniżej. 

19. Wersja mobilna

Sprawdź, czy wersja mobilna jest spójna z desktopową. Czy użytkownik ma do dyspozycji te same opcje i adresy URL? Skorzystaj też z narzędzia: https://search.google.com/test/mobile-friendly, aby sprawdzić, czy na pewno witryna jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Źródło: https://search.google.com/test/mobile-friendly/

20. Wyłączenie JavaScript

Po wyłączeniu JS najważniejsze składowe strony powinny być widoczne. To przede wszystkim menu czy sekcje z linkami wewnętrznymi. Oficjalne komunikaty są takie, że Google crawluje elementy w JS, ale kiedyś nie robił tego. Dlatego, aby być pewnym, że robot wyszukiwarki widzi jakąś treść, trzeba ją zakodować tak, aby po wyłączeniu JS była widoczna na stronie albo chociaż w kodzie. Nie do końca wiadomo jak Google reaguje i interpretuje JS.

Jak wyłączyć JavaScript? Jeśli korzystasz z Google Chrome, to kliknij w prawym górnym rogu przeglądarki ikonę trzech kropek. Następnie wybierz Ustawienia, a dalej Prywatność i bezpieczeństwo w menu po lewej.

Kliknij sekcję Ustawienia witryny.

Następnie wybierz JavaScript, a wtedy pojawi się możliwość wyłączenia tego języka na stronach. Teraz możesz już sprawdzić, jak wygląda witryna – czy wyświetlają się wspomniane, istotne elementy. 

21. Spójność marki

Możesz używać różnych nazw firmy – rozdzielać słowa spacjami, korzystać ze skróconej wersji, wybierać różnej wielkości litery. Dla budowania spójności marki stosuj zawsze taką samą. Dotyczy to również nazw wykorzystywanych w serwisach społecznościowych, wizytówkach NAP i nie tylko.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Jak zwiększać brand score przez uspójnienie marki w Google

22. Indeksowalność

Wyniki wyszukiwania na stronie, strony tagów, po filtrowaniu wyników i sortowaniu, a także strony paginowane powinny być wyłączone z indeksowania. Możesz to ustawić za pomocą wtyczki SEO, ewentualnie skorzystaj z pomocy specjalisty SEO lub programisty. 

23. Linki kanoniczne

Za pomocą rel=”canonical” określasz, który adres URL jest oryginalny. Dzięki temu tagowi wykluczasz duplikację treści na stronie. Szczególnie ma to zastosowanie w sklepach WWW, gdzie te same produkty mogą być dostępne pod różnymi adresami. Wystarczy, że skorzystasz z filtrowania wyników, a wtedy zmieni się adres URL – wydłuży się o dodatkowe parametry, ale zawartość strony pozostanie ta sama. Oto przykład:

https://sklepwww.pl/buty-damskie – to link oryginalny, kanoniczny. 

https://sklepwww.pl/buty-damskie?=sportowe – ten adres ma tę samą zawartość. Konieczne jest wskazanie głównej kategorii sklepu jako kanonicznej.  Czyli w sekcji <head> strony powinien się znaleźć następujący kod:

<link rel=”canonical” href=”https://sklepwww.pl/buty-damskie”/>

W przypadku unikatowych stron również umieść link kanoniczny, ale wskazujący na ten sam URL. Czyli na wspomnianej stronie kategorii umieść dyrektywę:

<link rel=”canonical” href=”https://sklepwww.pl/buty-damskie”/>

24. Tagi alt

Alt to opis grafiki na stronie WWW. Jeśli internauta przegląda witrynę i z pewnych względów nie wyświetli mu się dane zdjęcie, to wtedy zobaczy treść dodaną w tagu alt. To jeden z czynników, które mają wpływ na widoczność zdjęć ze strony w wynikach wyszukiwania Google Grafika. Sprawdź, czy wszystkie pliki graficzne w nowej wersji strony mają wypełniony ten tag. W systemie WordPress możesz dodać ten opis przy umieszczaniu zdjęcia we wpisie lub edytując ustawienia już zamieszczonej fotografii. 

Kod zdjęcia z dodanym tagiem alt wygląda następująco: 

< img src=”https”//adreszdjecia.pl/zdjecie.jpg” alt=”opis alt” >

25. Sprawdź kod strony

Przed publikacją witryny przeskanuj ją pod kątem wirusów. Jedno z narzędzi, którym możesz przetestować stronę, znajdziesz tutaj: https://sitecheck.sucuri.net/.  Infekcja serwisu może spowodować, że Google nie będzie go wyświetlać na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Częstym efektem wirusów jest automatyczne wygenerowanie tysięcy podstron ze SPAMem, których możesz nie zauważyć nawet przez wiele tygodni. 

26. Ustawienia związane ze sprzedażą

Kwestie dotyczące SEO to jedno, natomiast koniecznie sprawdź, najlepiej kilka razy, czy dodane są odpowiednie ceny wysyłki i jej koszty. Czy w sklepie działają integracje? Błędy mogą być przyczyną utraty klientów i stratami finansowymi. Przed przekierowaniem internautów na nową stronę najlepiej wielokrotnie upewnij się, czy proces zakupów przebiega bez problemów.

Zmieniasz domenę? Nie zapominaj o tych czynnościach

Twoja strona będzie mieć nowy adres? Zatem koniecznie dopilnuj realizacji pewnych prac.

1. Przekierowanie domeny

W przypadku zmiany adresu strony, ustaw przekierowanie z dotychczasowej domeny na nową. Dzięki temu użytkownicy, którzy trafią w sieci na link prowadzący do jakiegoś produktu czy kategorii w starej wersji strony i tak zostaną przeniesieni na odpowiednie URLe w nowej witrynie. Przekierować musisz również linki prowadzące do zdjęć i plików PDF. Regułę przekierowującą powinien przygotować specjalista. Kiedy doda odpowiedni kod, przetestuj różne adresy – strony produktów, kategorii, wpisy blogowe i inne. Upewnij się, czy wszystkie przenoszą w odpowiednie miejsca. 

2. Wyindeksowanie poprzedniej domeny

Stare adresy URL powinny stopniowo znikać z indeksu Google. Nie stanie się to z dnia na dzień – może trwać tygodnie. Jeśli dany adres nie znika przez dłuższy czas, to sprawdź go. Czy na pewno poprawnie przekierowuje na nową domenę? Być może strona pozostaje w indeksie Google ze względu na błąd? 

3. Aktualność danych

Skoro zmieniasz domenę, to prawdopodobnie będziesz korzystać z innego adresu e-mail. Sprawdź, czy na nowej stronie, w zakładce kontakt lub o nas, są podane prawidłowe dane. To samo zweryfikuj w stopce, polityce prywatności i regulaminie. Czy wszędzie są aktualne adresy i informacje? 

II. W trakcie zmiany

W czasie, w którym zmieniasz stronę lub szablon, bądź w kontakcie z programistą i specjalistą SEO. Ustalcie godzinę, kiedy do tego dojdzie. Eksperci powinni sprawdzić, czy wszystko zostało dobrze przeniesione, czy strona działa prawidłowo. Ważne jest również, czy z sekcji <head> strony usunięto kod:

<meta name=”robots” content=”noindexnofollow”>

III. Po publikacji nowej strony

Kiedy strona zostanie przeniesiona, czas na kolejne kroki w weryfikacji poprawności migracji. Mimo tego, że pewne kwestie były już sprawdzane, to po uruchomieniu witryny warto zrobić to ponownie. 

1. Przekierowania

Upewnij się, czy strona poprawnie przekierowuje na wersję z https://. Czy przeglądarki nie sygnalizują błędu? Zweryfikuj wszystkie inne wdrożone przekierowania. Czy internauta nie trafia na stare wersje adresów? To bardzo istotne pod kątem widoczności w Google. 

2. Core Web Vitals

Przetestuj, jakie wyniki uzyskuje strona po przenosinach. Czy ocena podstawowych wskaźników internetowych jest zaliczona? Jeśli nie, to zleć wprowadzenie zmian. Odczytaj wyniki w narzędziu: https://pagespeed.web.dev/

3. Dane strukturalne

Czy wszystkie dane strukturalne zostały przeniesione prawidłowo? Czy na nowej stronie nie generują się jakieś automatyczne, błędne dane? Przeprowadź testy w tym narzędziu: https://search.google.com/test/rich-results?hl=pl. Sprawdź różne typy stron: główną, kategorii, produktów, wpisów na blogu i inne. 

4. Sprawdź status strony

Skorzystaj z tego narzędzia: https://httpstatus.io/. Przekonaj się, jaki kod zwracają poszczególne podstrony. Kod 200, wyświetlony na zielonym tle, oznacza, że wszystko jest w porządku. Może też być tak, że podstrony będą zwracać różne błędy, np. 404. W każdym przypadku poznaj przyczynę i rozwiąż problem. Pozostawienie takich błędów może negatywnie wpłynąć na indeksację i widoczność strony na zapytania w Google. 

5. Kontrola Google Search Console

Zaloguj się do Google Search Console i wejdź w raport Indeks 🡪 Strony. Zobaczysz tam, czy indeksacja przebiega prawidłowo, czy nie indeksują się niechciane podstrony i jakie pojawiły się błędy. Zaglądaj systematycznie do GSC. Google potrzebuje czasu na przeindeksowanie witryny. 

6. Mapa XML

Sprawdź, czy na pewno w mapie dodanej w GSC, znajdują się adresy URL nowej wersji strony. Zweryfikuj to w raporcie Indeks 🡪 Mapa witryny. 

7. Wersja developerska

Kopia witryny, w której pracował programista, musi mieć dodany w sekcji <head> kod:

<meta name=”robots” content=”noindexnofollow”>

Nie może przekierowywać na stronę docelową – tzn. do nowo uruchomionej witryny. 

Migracja strony pod kątem SEO – nie pomijaj tych kroków

Jak widzisz, przenosząc stronę, warto pamiętać o wielu kwestiach. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko spadku widoczności po migracji. Jeśli nie chcesz się tym zajmować, obawiasz się popełnienia błędów, to skontaktuj się z nami. Nasi eksperci przeprowadzą migrację od początku do końca i będą obserwować witrynę po przenosinach. 

Przyda Ci się ten poradnik w formie PDF? Pobierz go z naszej bazy wiedzy:

Gotowe!

Gratulacje! Jeśli wykonałeś każdy punkt z listy, kompleksowo zadbałeś o optymalizację strony i zabezpieczyłeś wypracowane do tej pory wyniki SEO. Pamiętaj, że to nie wszystko. Pozycjonowanie każdej witryny jest w pewnym stopniu unikatowe. Zastanów się, o co jeszcze powinieneś zadbać, co jest specyficzne dla danego projektu? Tylko holistyczne spojrzenie, uwzględniające szczególne aspekty projektu, da nam w pełni sukces.

Jeśli po przejrzeniu tej listy pomyślałeś, że przyda Ci się wsparcie eksperta SEO, napisz do nas!

Udostępnij

Zobacz również

Cookies?

Chcesz zwiększyć sprzedaż w internecie? Napisz!
Błażej Katarzyński

Potrzebujesz konsultacji?