Typy stron WWW

Rodzaje stron internetowych

Podejmując decyzję o zleceniu utworzenia nowej strony, klienci często nie zastanawiają się, jak dokładnie ma ona wyglądać. Nie do końca też świadomi są tego, że stronę można napisać na wiele różnych sposobów i że od tego, w jak zostanie napisana, zależą późniejsze możliwości jej rozwoju oraz koszty utrzymania. Jedno jest pewne: każdy chce mieć DOBRĄ stronę. Ale co to dokładnie oznacza?

Dobra strona, czyli jaka?

Dobra strona internetowa powinna spełniać kilka kryteriów: powinna być użyteczna, łatwa w utrzymaniu, ale przede wszystkim powinna spełniać swoją funkcję. Nie ma bowiem nic gorszego niż nowa, piękna strona internetowa, która nie spełnia swojej roli. Dlatego, zanim zdecydujesz się zlecić napisanie nowej strony, zapoznaj się z naszym poradnikiem.

Wersja skrócona – dla leniwych

Koszt utworzenia strony internetowej zależy od rodzaju wybranej strony oraz sposobu jej tworzenia. Mała strona, z niewielką ilością podstron idealnie nadaje się na firmową wizytówkę, ale nie spełni swojej roli w przypadku chęci sprzedaży produktów. Dlatego wybierając rodzaj strony internetowej musisz najpierw określić funkcję, jaką ma pełnić. Większe i bardziej rozbudowane strony będą naturalnie kosztować więcej niż małe strony lokalnych firm. Cena zależy w głównej mierze od czasu tworzenia, a ten od ilości dodatkowych funkcjonalności oraz użycia gotowych rozwiązań. Wybierając sposób tworzenia strony warto również wziąć pod uwagę koszt jej późniejszego utrzymania, aby wybrać najbardziej optymalną opcję.

Typy stron internetowych

Strony internetowe można podzielić według kilku kryteriów: wielkości, funkcji, jaką spełniają, sposobu wykonania. Każde z tych kryteriów powinno być wzięte pod uwagę przy wyborze nowej strony i każde z nich wpływa na czas i koszt wykonania strony.

Podział ze względu na ilość podstron:

Strony One Page

To rodzaj stron internetowych bez podstron. Taka strona posiada tylko jedną – główną stronę, na której znajdują się wszystkie potrzebne informacje. Menu na stronie One Page kieruje do wybranej sekcji strony, scrollując ją w dół.

Kiedy wybrać stronę One Page?

Strony One Page są odpowiednie dla małej ilości treści. Dzięki temu można w prosty sposób, bez przeklikiwania się na inne podstrony przejrzeć całą ofertę (co jest wygodne szczególnie na telefonach, gdzie szukanie linków w menu bywa bardziej uciążliwe niż szybkie przescrollowanie strony). Ich niewątpliwą zaletą jest wyższy współczynnik konwersji przy realizacji celu strony. Wykorzystywane są głównie jako:

  • strony, których zadaniem jest maksymalizacja prawdopodobieństwa podjęcia konkretnej akcji, np. uzyskania adresu e-mail lub zakupu konkretnego produktu lub usługi. Takie strony noszą nazwę squeeze page (strony przechwytujące) lub landing page;
  • strony wizerunkowe dla firm, w których internet nie jest głównym kanałem sprzedaży, a które chcą zaznaczyć swoją obecność w sieci;
  • strony małych firm lokalnych.

Wadą tego rodzaju stron jest utrudnione pozycjonowanie (np. przez brak możliwości wykorzystania linkowania wewnętrznego), utrudniona analityka ruchu na stronie oraz brak skalowalności (strona typu One Page pomieści ograniczone ilości treści, a nadmierna jej rozbudowa może znacznie spowolnić predkość jej ładowania).

Strony Multi Page

Jak nazwa wskazuje jest to strona zawierająca podstrony. Tutaj kliknięcie w link menu nie powoduje scrollowania do konkretnej sekcji na tej samej stronie, lecz przejście do kolejnej podstrony. Ten rodzaj stron przeważa w internecie i jest odpowiedni do serwowania większej ilości treści.

Podział ze względu na funkcje:

Strona wizytówka

To prosta strona, z małą ilościa treści, na której znajdują się tylko podstawowe informacje. Może być wykonana zarówno w modelu One Page, jak i Multi Page. Zawiera zazwyczaj którką informację o firmie, zakładkę kontakt, listę podstawowych usług lub galerię. Wykorzystywana jest głównie przez małe lokalne firmy.

Landing Page / Squiz Page

Celem takiej strony jest realizacja jednego, prezyzyjnie określonego celu – zapis na listę mailingową, uzyskanie numeru telefonu, sprzedaż konkretnego produktu lub usługi. Bardzo często realizowane są w oparciu o model One Page, aby nie rozpraszać potencjalnego klienta nadmiarowymi odnośnikami i zatrzymać na stronie sprzedażowej. Tego rodzaju strony cechuje wyższy poziom konwersji niż strony tradycyjne, dlatego świetnie sprawdzają się w marketingu, często jako strony dodatkowe do tradycyjnych firmowych stron.

Tradycyjna strona internetowa (np. firmowa, korporacyjna)

Tradycyjne strony internetowe często wybierane są przez średnie i duże firmy, które chcą zachęcić klientów do swoich produktów lub usług. Taka strona daje szerokie możliwości – można zawrzeć na niej informacje o firmie, jej historii i rozwoju, informacje dla inwerstorów, klientów czy mediów. W zależności od tego, jaką funkcję ma spełniać tradycyjna strona, można wyróżnić tu strony firmowe – mające głównie na celu prezentację firmy, jej produktów i usług oraz zwiększanie swiadomość marki wśród klientów, strony korporacyjne  – ich główną funkcją jest funkcja informacyjna, skierowana do konkretnego segmrntu odbiorców, np. inwestorów czy klientów, portale internetowe lub serwisy internetowe  – nastawione na informowanie i edukację, stąd też często spotkać można portale branżowe, zamieszczające informacje tylko z zakresu określonej dziedziny. Są to rozbudowane strony internetowe, z dużą ilością podstron, często skupiające uwagę milionów użytkowników dziennie.

Blog

Blogi to strony internetowe pisane w modelu MultiPage, z wieloma podstronami, zazwyczaj podzielonymi na kategorie temetyczne. Z biznesowego punktu wiedznia ich głównym celem jest funkcja edukacyjna oraz budowanie świadomości marki wśród klientów, dlatego są chętnie wykorzystywane zarówno przez małe, jak i duże firmy. Blogi firmowe pozwalają na budowanie relacji z klientami i w odróżnieniu od profilów społecznościowych (które również taką wartość oferuja) dają pełną kontrolę nad pojawiającymi się na nich treściami. Dzięki prowadzeniu firmowego bloga można również znacząco poprawić pozycje w wyszukiwarakch, gdyż dodatkowe, unikalne treści pozytywnie wpływają na SEO. W praktyce często blogi łączone są ze stronami firmowymi, dla osiągniecia maksymalnych korzyści związanych z prezentacją firmy w internecie.

Innym rodzajem blogów są blogi osobiste, prowadzone przez osoby nie posiadające firmy. Tego rodzaju blogi polegają zazwyczaj na chęci dzielenia się częścią swojego życia osobistego i zdobywania czytelników o podobnym sposobie myślenia, aby stworzyć wspierającą się społeczność, w obrębie której można wymieniać się doświadczeniami.

Sklep internetowy

Głównym celem sklepu internetowego jest sprzedaż. Sklep jest stroną typu Multi Page, prezentującą zestaw produktów z podziałem na kategorie. Oprócz tego, zazwyczaj każdy produkt ma swoją własną podstronę, na której zawarte są wszelkie dotyczące go informacje oraz przycisk zachęcający do zakupu. Sklepy internetowe, w porównaniu do sklepów stacjonarnych, cehcują się niższym progiem wejścia, mniejszymi kosztami utrzymania i większymi zasięgami. Oferują klientowi możliwość zakupu o dowolnej porze dnia i nocy, bez konieczności wychodzenia z domu, co jest niezwykle wygodne i doceniane przez wiele osób kupujących online. Połączenie z dostępnymi na rynku bramkami płatności pozwala sprzedającemu na przyjmowanie wpłat poprzez popularne systemy płatnicze, dzięki czemu zwiększa się liczba oferowanych metod płatności. Umiejętne wykorzystanie narzędzi remareketingowych zwiększa prawdopodobieństwo ponownego zakupu i jest bardziej optymalne finansowo niż tradycyjny marketing. Jak widać, korzyści z prowadzenia sklepu internetowego jest wiele, ale sam wybór tej formy strony nie oznacza, że nie czekają Cię jeszcze inne decyzje. W zależności od wielkości asortymentu oraz dodatkowych funkcjolanoości, takich jak lista ulubionych produktów czy usługa wprowadzenia produktów na stronę, każdy sklep może być napisany trochę inaczej.

Podział ze względu na sposób tworzenia strony:

Strona oparta na builderze

Strona oparta na builderze to najprostszy i najszybszy rodzaj strony, którą buduje się w oparciu o jeden z popularnych builderów (WPBakery, Elementor, Beaver Builder, Divi lub inny). Zaletami strony opartej na builderze są niewątpliwie niższa cena i szybszy czas wykonania. Wykonanie takiej strony nie wymaga znajomości kodowania i polega w głównej mierze na budowaniu treści z gotowych bloków, które udostępnia builder. Przypomina to trochę zestaw konstrukcyjny, który pozwala na składanie zawartości strony z dostępnych „klocków”, za pomocą ich przeciągania i upuszaczania w odpowiednie miejsce. Małą stronę, zawierającą do kilku podstron można wykonać w ciągu kliku dni.

Buildery nie są jednak pozbawione wad. Ze względu na duży zakres funkcji, które oferują, a które nie koniecznie są wykorzystywane na stronie, zwiększa się czas ładowania witryny, co niekorzystnie wpływa na doświadczenia użytkowników i jest źle widziane przez wyszukiwarki. Ponadto ograniczają kontrolę nad sposobem wyświetlania treści. Każdy builder ma przypisany własne style css, które odpowiadają za to, jak strona prezentuje się w wyszukiwarce. Można co prawda częściowo te style nadpisać, ale większe modyfikacje stają się czasochłonne, a przez to kosztowne i mijają się celem, jakim jest użycie buildera. To samo dotyczy modyfikowania funkcjonalności buildera, czyli zmiany sposobu jego działania. Poprawa / rozwój czyjegoś kodu jest bardziej czasochłonna i frustrująca niż poprawa / rozwój własnego, dlatego większość programistów wyżej wycenia (czasowo lub finansowo) prace związane z modyfikowaniem kodu osób trzecich (w tym przypadku builderów) niż poprawianie własnej pracy. Poza tym, raz wybrany builder nie daje możliwości „przerzucenia się” na inny. Jeśli więc w przyszłości chciałbyś/chciałabyś zrezygnować z obecnego buildera, to wszystkie stworzone dzięki niemu strony będzie trzeba pisać na nowo. Dzieje się tak dlatego, że każdy builder ma własny kod, który odpowiada za wyświetlanie treści na stronie i nie da się go zastąpić kodem z innego buildera, ponieważ nie są kompatybilne.

Strona kodowana indywidualnie

Strona pisana indywidualnie daje Ci pełną kontrolę nad wyglądem i funkcjonalnością. To Ty decydujesz, jak będą wyglądać i działać poszczególne elementy strony, możesz dopasować je do już istniejącej marki lub wykreować całkowicie nowy layout, dzięki indywidualnemu szablonowi graficznemu, stworzonymi przez profesjonalnego grafika. Ponieważ na stronie ładują się tylko te elementy, z których faktycznie korzysta, bez zbędnych skryptów i kodu css, jak to ma miejsce w przypadku builderów, czas jej wczytywania znacząco się zmniejsza – a to wpływa pozytywnie na SEO i doświadczenia użytkowników. Nikt nie lubi przecież wlono otwierających się stron. I choć takie rozwiązanie generuje większe koszty na początku (koszt stworzenia strony dostosowanej do Twoich indywidualnych potrzeb jest zazwyczaj wyższy niż koszt strony opartej o builder), to jest zdecydowanie tańsza i łatwiesza w utrzymaniu.  Dzięki temu, że programista ma pełną kontrolę nad kodem, może w prostszy i szybszy sposób dodawać nowe funkcjonalności i rozwijać już istniejące. Przy wykorzystaniu indywidualnych rozwiązaniań zmniejsza się również ryzyko wystąpienia konfliktu po aktualizacji systemu CMS (systemu zarządzania treścią, jak WordPress, Prestashop czy Joomla), wtyczek lub modułów. Ponieważ kod strony nie jest publicznie dostępny, zwiększa się nieco jej bezpieczeństwo.

Czy strony oparte o indywidualny projekt posiadają jakieś wady? Część osób może powiedzieć, że tak – za ich wykonanie trzeba zapłacić więcej i mają dłuższy czas wykonania. Jednak jeśli chcesz mieć stronę z własnymi funkcjami, indywidualnym wyglądem i zaprojektowaną tak, by z łatwością można było ją rozwijać w przyszłości, takie rozwiązanie w ujęciu długoterminowym okazuje się dużo bardziej korzystne.

Podział ze względu na rodzaj projektu graficznego:

Strona na szablonie graficznym

Wybór jednego z dostępnych szablonów graficznych to opcja dla mniej wymagających osób, którym wystarczą drobne modyfikacje wyglądu, bez konieczności projektowania strony od zera. Strona na gotowym szablonie to zazwyczaj mniejszy koszt finansowy, ponieważ pomija się eatp tworzenia projektu indywidualnego. Jej nimusem jest jednak brak możlwości personalizacji wyglądu – akceptujesz to, co już zostało stworzone. W takim przypadku możlwie są drobne zmiany, typu zmiana kolorów czy grafik, lecz większe modyfikacje mogą okazać się bardziej kosztowne i czasochłonne, a co za tym idzie, nieopłatacalne.

Strona z indywidualnym projektem graficznym

Indywidualny projekt graficzny gwarantuje unikalność strony, z uwzględnieniem osobistych oczekiwań i wskazówek. Wybierając tą opcję masz pełną kontrolę nad tym, jak będzie wyglądać Twoja strona. Dzięki profesjonalnemu projektowi zyska nowoczesny wygląd i użyteczność, co może bezpośrednio przełożyć się na większą sprzedaż. Masz wpływ na wszystkie jej elementy, od czcionek przez zdjęcia po ikonki i animacje.

Udostępnij

Zobacz również

Cookies?

Chcesz zwiększyć sprzedaż w internecie? Napisz!
Błażej Katarzyński

Potrzebujesz konsultacji?