Nikt nie chce, aby jego teksty trafiały w próżnię. Oferujesz produkty i usługi dla kobiet? Poznaj podstawowe reguły kierowania komunikacji do tej grupy odbiorców i od razu wykorzystaj je w swojej firmie jeszcze dzisiaj.

Różnica między kobietami a mężczyznami istnieje, ale nie oznacza nic złego. Żadna z płci nie jest gorsza. Jesteśmy po prostu inni.
Jeżeli widzisz, że Twoje zasięgi nie są regularne, kobiety czasem angażują się w posty bardziej, a czasem niemal wcale, a Ty nie wiesz od czego to zależy – Twoje posty wymagają dopracowania. Wykorzystaj te 5 zasad w trakcie dzisiejszego pisania tekstu i jutro podziel się z nami swoim sukcesem.
1. Pisz emocjonalnie
Czy krem na zmarszczki opiszesz tak samo, jak najnowszy model Tesli? Nie. Mężczyźni chcą czytać o konkretach technicznych: częściach, mechanizmach, materiałach. Kobiety mniej zainteresują się dokładnym składem kremu i procesem jego wytwarzania. Chcą wiedzieć, czy dzięki niemu poczują się młodsze i piękniejsze oraz czy zaoszczędzą czas na zabiegach pielęgnacyjnych. Może dzięki Twojej ofercie poczują się otoczone troską?
W naszej firmie nazwaliśmy to Zasadą Obrazu. Porównaj dwa przykłady:
To najnowszy model samochodu hybrydowego na rynku – 120 KM, mniej niż 3 sekundy do 100 km/h. Dzięki niemu wzbudzisz zainteresowanie na drodze i w końcu poczujesz pewność siebie, na którą zasługujesz.
oraz
To idealny samochód dla całej rodziny. Pojemny bagażnik bez problemu pomieści 3 walizki i składany wózek dziecięcy. Dzięki niemu poczujesz się na drodze bezpiecznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Wybierz sprawdzone rozwiązanie, któremu zaufało już tysiące osób.
Pierwsze zdanie, pełne konkretów i szczegółów, skierowane jest do mężczyzn. Drugie – mówiące o emocjach i odczuciach – do kobiet. Za pomocą oferty pokaż klientowi korzyści, których sam pragnie. Pisząc kolejną ofertę pamiętaj, aby wywołać w głowie odbiorcy odpowiedni obraz szczęśliwej przyszłości z Twoim produktem.
2. Nie tryskaj testosteronem
Mężczyźni chcą walczyć, pokonywać i zwyciężać. Nie mogą się doczekać kiedy staną z wrogiem (np. otyłością, lenistwem czy zepsutym kranem) twarzą w twarz i pokażą swoją niezłomność. Kobiety nie mają tak silnej potrzeby rywalizacji. Zdecydowanie rzadziej odnoszą się do metafory sporu i walki. Nie pisz do kobiety, że dzięki Twoim produktom będzie lepsza od X, krok przed Y. Powiedz jej, że zagwarantuje swoim klientom najbardziej profesjonalne usługi. Usuń całą rywalizację z postów do kobiet.
Przyjrzyjmy się 2 przykładom postów z profilu NEWLOOKs Institute. Pierwszy z nich jest angażujący, pokazuje przynależność do grupy i poszanowanie opinii innych. Mówi o uczuciach. Dzięki temu uzyskał 179 polubień i aż 19 udostępnień.
Drugi post używa metafory agresji: „broń do walki”. Już na wstępnie autor przekreśla skuteczność przekazu wśród płci pięknej, która walką nie jest zainteresowana. To, że coś jest „szybkie, tanie i skuteczne” chcą wiedzieć mężczyźni. Kobieta woli usłyszeć, że bez dużego wysiłku znów poczuje się piękna, młoda i szczęśliwa. Jaki widać, ten post nie uzyskał żadnego polubienia i komentarza.
W reklamie jedno słowo może zmienić wszystko.
3. Unikaj jak ognia stereotypów i protekcjonalności
Pomimo, że równouprawnienie jest na coraz wyższym poziomie, wciąż istnieją kraje i zawody, w których zdecydowanie dominują mężczyźni. Kobiety na tym samym stanowisku, co mężczyźni, zarabiają mniej. Badania wykonane w 2018 r. dla firmy Grant Thornton informują, że kobiety w Polsce obejmują 34% kluczowych stanowisk kierowniczych. W skali świata to bardzo dobry wynik. Polska znajduje się aż na 9 miejscu wśród badanych. Do równości wciąż jednak daleko. Walcząc o pozycję profesjonalisty na rynku, kobiety nienawidzą, kiedy podchodzi się do nich stereotypowo i protekcjonalnie.
Bardzo łatwo wpaść w pułapkę schematów myślowych.
Spójrz tylko na nasz przykład w punkcie 1. Z mężczyzną połączyliśmy nowoczesne samochody Tesli, a z kobietą – krem na zmarszczki. To rażący błąd. Zwróciłeś na to uwagę? Jeżeli tak – gratulujemy, jesteś czujny. Jeżeli nie – zalecamy większą ostrożność.
4. Nie generalizuj
International Telecommunication Union (Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny) podaje, że różnica w dostępnie do Internetu między mężczyznami a kobietami od 2013 roku wciąż się zmniejsza, mimo to dominuje wciąż pierwsza grupa. W Polsce jest inaczej. Zarówno na Facebooku, jak i Instagramie większą cześć użytkowników stanowią kobiety. Dlatego pisząc post nawet do obu płci, postaraj się nie generalizować.
Kobiety są na to bardzo wyczulone i być może zrezygnują ze skorzystania z Twojej usługi tylko ze względu na storytelling zawarty w poście czy opisie produktu. Stosuj wyszukany i elegancki humor. Kobiety lubią go zdecydowanie bardziej od banalnych i powszechnych generalizacji, oderwanych od rzeczywistości.
5. Powołuj się na opinie
Mężczyźni są skierowani na fakty i szczegóły. Chcą widzieć czy technicznie produkt działa. Czytają szczegóły oferty. Kobiety czytają opinie. To jak konsultowanie zakupu z drugą osobą i potwierdzanie słuszności decyzji. Wyraźnie zaprezentuj na stronie opinie o swoim produkcie lub usłudze. Zagwarantujesz klientce społeczny dowód słuszności (social proof) oraz bezpieczeństwo.
Zdecydowanie. 8 miesięcy temu wprowadzaliśmy nowy produkt kosmetyczny na rynek polski dla marki, która wcześniej istniała poza granicami. W komunikacji na Facebooku zdecydowaliśmy się wykorzystać wszystkie techniki opisane powyżej. Efekt? Ponad 31 tys. odbiorców, 1090 kliknięć i 254 reakcje – pod jednym postem reklamowym nowego produktu.

Na koniec pragniemy podkreślić jeszcze jedną kwestię. Pamiętaj, że sam opis produktu na stronie oraz profil na Facebooku nie wystarczy, aby stabilnie zwiększyć sprzedaż. Zadbaj także o profesjonalną stronę WWW, landing page, kampanie w GoogleAds, organizowanie wydarzeń czy konferencji i inne formy promocji usługi czy produktu, dostosowane do Twoich potrzeb. Tylko kompletny marketing zapewni Ci sukces na runku.
Bibliografia:
1. Barbara Stawarz – „Content Marketing po polsku”
2. Grantthornton.pl –„Polski biznes silny kobietami”
3. Itu.int – „ITU releases 2017 global information and communication technology facts and figures”