Budowanie widoczności w Google przebiega obecnie zupełnie inaczej niż kilka czy kilkanaście lat temu. Kiedyś w wielu przypadkach wystarczającym krokiem do zdobycia wysokiej pozycji było umieszczenie na stronie najważniejszych dla Twojego biznesu słów kluczowych, wielokrotne ich powtórzenie, często w niegramatycznej formie. Obecnie powinieneś pracować na swoją markę w Google. Algorytm ma znać Twoją firmę m.in. dzięki witrynie, obecności na różnych platformach i zachowaniu spójnego nazewnictwa. Na czym to polega i co daje?
Na czym polega uspójnianie marki?
Promując markę w sieci, tworzysz i rozwijasz stronę WWW, zakładasz profile w serwisach społecznościowych, dodajesz firmę do katalogów, wspominasz o niej na forach i nie tylko. Możesz używać przeróżnych nazw, czasami stosować skróty, w innym przypadku określenia formy prawnej. I tak moglibyśmy operować takimi nazwami naszej agencji jak:
- Rise 360,
- Rise360 sp. z o.o.,
- RISE360,
- RISE 360,
- Jan Kowalski Rise360.
Jeśli w sieci pojawiają się różne formy zapisu marki, to Google nie wie, który jest prawidłowy i nie traktuje firmy jako realnej. Algorytm ma dostarczać jak najlepsze wyniki wyszukiwania, co obejmuje m.in. rezultaty ze stron, które mają jak autorytet. Aby go budować, należy m.in. potwierdzić, że dany podmiot jest powiązany z określoną stroną WWW. Sposobem na to jest np. założenie wizytówki w Google Moja Firma, w której umieszczasz dane spójne z tymi, które znajdują się na stronie WWW podmiotu.
Sprawdź również: Jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma? Poradnik A-Z?
Różne formy zapisu marki powodują brak spójności. Jeśli chcesz podążać we właściwym kierunku, to ustal jeden sposób podawania nazwy i korzystaj z niego, nadając odpowiednie tytuły kontom w social mediach, przygotowując meta tytuły w serwisie i nie tylko.
Dla internauty teoretycznie różna forma nazwy marki nie musi stanowić problemu – i tak prawdopodobnie dotrze do Twojej oferty, o ile oczywiście na rynku nie działają inne firmy o bardzo podobnym oznaczeniu. Google podchodzi do tego inaczej. To algorytm, tak więc nawet spacja w nazwie powoduje brak spójności. Wyszukiwarka nie wie, czy na pewno chodzi o daną markę.
Możliwe, że firma w różnych kanałach występuje pod różną nazwą:
- na stronie WWW: Rise 360 agencja marketingowa,
- na Facebooku: Agencja RISE360,
- na LinkedIn: Rise 360,
- na YouTube: RISE 360,
- na Instagramie: Rise360 agencja marketingu.
Google nie połączy tych wszystkich kont w jeden spójny obraz marki w internecie. Może je odebrać jako profile różnych podmiotów.
Co należy zrobić? Trzeba wybrać jeden i tylko jeden prawidłowy zapis marki. Pomożemy Ci podjąć właściwą decyzję, mając na względzie korelację nazwy firmy z logo czy obecne jej rozpoznanie przez Google. Po wskazaniu ostatecznej formy zapisu, dążymy do tego, aby we wszystkich miejscach w sieci poprawić go na właściwy. Spójna marka to fundament, który jest ważnym elementem kształtowania widoczności strony w Google.
Jak budować spójność marki w sieci?
Na pierwszym etapie współpracy z klientem doradzamy wybór najlepszej nazwy marki, której od tej pory będziemy używać w komunikacji w sieci – powinni to robić również pracownicy firmy i osoby, które wykonują dla niej przeróżne prace na zlecenie. W procesie ujednolicania występowania firmy w sieci uczestniczy najczęściej co najmniej kilka osób lub podmiotów.
Agencja SEO wprowadza zmiany w:
- Wizytówkach NAP – NAP to skrót od name, address oraz phone. Chodzi tutaj o wizytówki umieszczane w katalogach firm, gdzie powinny być użyte dokładnie te same dane, które znajdują się na stronie firmowej. W ramach uporządkowywania informacji warto zachować jeden format nazwy, takie samo logo z nazwą marki w tytule, te same dane adresowe, slogany, a ewentualnie inne elementy, które budują wizerunek.
- Wizytówce Google Moja Firma – mając profil GMF, zwiększasz swoje szanse na ruch z lokalnych wyników wyszukiwania, z tzw. trzypaku Google i z Google Maps. Ważne jest nie tylko używanie spójnej nazwy marki, ale również to, aby znajdowała się ona w tytule wizytówki. Dzięki temu bardziej prawdopodobne jest, że pojawi się w wynikach wyszukiwania po wysłaniu zapytania o nazwę danego podmiotu.
- Meta title w witrynie – chodzi tutaj o tytuł SEO, czyli po prostu tytuł strony internetowej. Widzisz go w przeglądarce, wyświetla się również w wynikach wyszukiwania, jednak nie zawsze dokładnie taki, jaki pojawił się w kodzie HTML serwisu pomiędzy znacznikami <title> i </title>.
- Danych strukturalnych – za ich pomocą opisuje się poszczególne treści i materiały znajdujące się na stronie, aby algorytm Google wiedział, z jakim rodzajem danych ma do czynienia. Można tak zdefiniować w sklepie np. ceny, dostępność produktu w magazynie, nazwę marki i nie tylko. Efektem tego działania jest wyświetlenie w wynikach wyszukiwania takich danych, jakie widzisz na poniższym screenie.
Konieczna może być również zmiana na stronie firmy. Tutaj możliwe, że potrzebna będzie pomoc specjalisty, który stosownych modyfikacji dokona za pomocą jednego polecenia wysłanego do bazy danych, co w efekcie spowoduje, że pożądana nazwa marki zostanie wprowadzona w całej witrynie. Czasami możliwe, że sam poradzi sobie z tym właściciel strony, o ile taką zmianę można wdrożyć przez panel administracyjny w systemie CMS i nie wymaga to dziesiątek korekt w różnych miejscach. Nie mając doświadczenia, lepiej takie prace zlecić specjaliście.
Natomiast właściciel firmy lub jej pracownik:
- Poprawia nazwy na Facebooku – chodzi tutaj o dane w sekcji informacje. Sprawdź koniecznie, czy podany adres URL strony jest aktualny. Jeżeli klienci zakładali konto na FB dawno temu, wówczas adres witryny mógł zaczynać się od http://, a teraz został zmieniony na szyfrowany: https://. Uwaga: jeśli jeszcze nie masz wdrożonego szyfrowanego połączenia w serwisie, to zdecydowanie warto to zrobić. To krok w kierunku bezpieczeństwa użytkowników, a jednocześnie jeden z czynników rankingowych Google.
Uwaga: jeśli założyłeś więcej niż jeden fanpage marki, to koniecznie je scal. Jak połączyć dwie strony na FB? Trzeba wnioskować o to, przy czym musisz być administratorem obu fanpage, na których znajdować się muszą te same dane, np. dotyczące strony WWW. Kliknij zatem tutaj, aby przenieść się do witryny, która umożliwia wnioskowanie o połączenie powielonych fanpage. Musisz podać adres źródłowej i docelowej strony na FB. Ta pierwsza po scaleniu nie będzie dostępna. Jeśli FB nie będzie mieć zastrzeżeń, to w ciągu kilku dni strony powinny zostać połączone.
- Wprowadza poprawki w innych serwisach społecznościowych, w których ma konto – na YouTube zmień nazwę profilu, ale też zapis w opisach filmików i ich tytułach. Na LinkedIn także wprowadź modyfikację i poproś swoich pracowników, aby zmodyfikowali zapis w swoich profilach. To samo zrób również na Instagramie. Sprawdź też poprawność adresów strony WWW.
- Kontaktuje się z podwykonawcami, partnerami i wszystkimi innymi firmami, z którymi marka współpracuje i które mają na swoich stronach informacje o niej, z prośbą o zmianę zapisu nazwy.
- Aktualizuje dane w wizytówkach NAP, które były założone przez niego lub przez poprzednie agencje SEO, które zdobywały takie wpisy – osoba, która tworzyła NAP-y powinna mieć hasła i loginy na poszczególne profile w serwisach. Czasem jednak po prostu dodaje się wizytówkę i nie ma możliwości zarządzania nią. Jeśli masz potrzebne dane, to wprowadź zmiany. Jeśli nie, to skontaktuj się z właściwymi osobami. W przypadku gdy nie uda Ci się uzyskać takiej listy, w dalszym ciągu możesz osiągnąć oczekiwany efekt, ale cały proces nieco się komplikuje.
Zmiany w wizytówkach NAP bez danych do logowania
Brak listy wizytówek NAP, loginów i haseł nie powoduje, że musisz pozostawić profile w sieci z niespójnymi danymi. Ich zmiana będzie trudniejsza, ale w dalszym ciągu wykonalna. W tym celu:
- Wyślij do Google zapytanie o nazwę Twojej marki, najlepiej w trybie incognito. Przeglądaj kolejne strony wyników wyszukiwania i szukaj wpisów w katalogach, w których znajdują się wpisy dotyczące danej firmy.
- Przygotuj listę wszystkich wpisów – np. w arkuszu kalkulacyjnym. Nie muszą to być wyłącznie profile typu NAP. Zgromadź również adresy innych stron, w których pojawia się wzmianka na temat Twojej firmy i użyta nazwa wymaga zmiany.
- Skontaktuj się z administratorem danej strony z prośbą o wprowadzanie nowych danych. Wiadomości wysyłaj z e-maila w domenie firmowej – to zdecydowanie zwiększy szansę na sukces. Oczywiście administrator nie ma obowiązku aktualizacji informacji, ale może to zrobić. Zatem poproś o to. Następnie odczekaj około 7–14 dni. Jeśli nie będzie reakcji, to podejmij kolejną próbę. W przypadku gdy i tym razem nie uda się odnieść sukcesu, to raczej nie warto czynić starań dalej. Trudno ocenić, jaki procent NAP-ów można będzie zmienić – wiele zależy od tego, w jakich serwisach znajdują się te profile. Natomiast każdy poprawiony NAP to już mały sukces, zwiększający spójność marki. Najlepiej notuj w arkuszu kalkulacyjnym, jak jest status w przypadku poszczególnych wizytówek. Tak uporządkujesz swoją pracę i unikniesz wielokrotnego pisania do właścicieli tych samych stron.
Pamiętaj o aktualizowaniu wszystkich danych, aby były jednolite. Zatem weź pod uwagę nie tylko nazwę firmy, ale również aktualny adres siedziby, URL w wersji HTTPS, odpowiedni numer telefonu. Dzięki tym działaniom stworzysz silną, spójną markę i Google zrozumie, że wszystkie te kanały, NAPy i inne wzmianki o firmie w internecie dotyczą właśnie tego podmiotu.
Uspójnienie danych marki w Google
Aktualne dane dotyczące Twojej firmy w sieci są ważne nie tylko dla algorytmu, ale również dla użytkowników, którzy mają mieć pewność, że dotyczą one konkretnego podmiotu. Internauta nie powinien trafić na niewłaściwy numer telefonu czy adres. Aby Twoja marka była spójna dla Google i internautów, trzeba poświęcić czas na konieczne działania. Brakuje Ci go? Skontaktuj się z nami i powierz nam marketing Twojej marki!