Pozyskuj więcej klientów z internetu

Współpraca z agencją marketingową – dostępy do usług

20 Maj
2021

Kiedy rozpoczynasz współpracę z agencją marketingową, stajesz przed wyzwaniem udostępnienia swoich zasobów, takich jak dostęp do hostingu, FTP, domeny, panelu CMS, konta Google, Facebooka, Instagrama czy innych miejsc, które objęte są współpracą. Od tych wszystkich nazw może zakręcić się w głowie. Aby ułatwić Ci zadanie, stworzyliśmy listę miejsc, do których możemy potrzebować dostępu, aby sprawnie wykonać naszą pracę. Jest to precyzyjna instrukcja, która wyjaśni, dlaczego potrzebujemy takich danych i gdzie je znaleźć. Ułatwi Ci przekazanie nam dostępu do narzędzi, których używa Twoja strona internetowa.

KAŻDY PUNKT ZAWIERA ZDJĘCIA JAK PRZEKAZAĆ DOSTĘPY LUB LINK Z INSTRUKCJĄ KROK PO KROKU.

 

Dostęp do panelu serwera / hostingu

Hosting to usługa udostępnienia miejsca na serwerze. Serwer, w uproszczeniu, to komputer, na którym umieszczona jest Twoja strona. Aby można było z niej korzystać 24 godziny na dobę, potrzebny jest sprzęt, który będzie dostępny przez cały ten czas. Serwer spełnia to zadanie.

Abyśmy mogli wprowadzać zmiany na Twojej stronie, potrzebujemy dostępu do jej plików oraz dostępu do bazy danych. Taki dostęp oferuje panel administracyjny hostingu. Dlatego przy rozpoczęciu współpracy możemy prosić Cię o login i hasło do panelu hostingowego.

 

Skąd wziąć dane logowania do panelu hostingowego?

Wykupując hosting u jednego z wielu dostępnych na rynku hostingodawców (jak cyber_Folks, OVH czy Zenbox) otrzymasz dane logowania do panelu na adres-email, który podasz podczas zakupu. Sprawdź więc dokładnie swoją pocztę, ponieważ tam powinny znajdować się dane dostępowe do serwera.
Jeśli zdarzy się, że usuniesz lub zgubisz e-maila z dostępem, zgłoś się do helpdesku (to taki techniczny dział obsługi klienta) i poproś o odzyskanie danych.

Logowanie do hostingu

Tak wygląda panel do logowania na przykładowy hosting i tutaj potrzebujemy danych

Po co agencji dostęp do panelu serwera / hostingu ?

Panel hostingowy pozwala na dostęp do bazy danych oraz plików strony. Dzięki takiemu dostępowi możemy dodawać, usuwać i modyfikować pliki strony oraz wykonywać kopie bezpieczeństwa (tzw. backupy – kopie zapasowe). Dzięki dostępowi do panelu hostingowego możemy także wygenerować dostęp FTP.

 

Dostęp do FTP

FTP to protokół, który umożliwia połączenie się z serwerem, w celu przesłania plików. Dzięki takiemu dostępowi możemy dodawać, usuwać i modyfikować pliki strony oraz wykonywać kopie bezpieczeństwa (jednak nie zabezpieczymy w ten sposób bazy danych, dlatego lepszą opcją jest udostępnienie panelu hostingu – czytaj wyżej). Więcej o FTP dowiesz się z tutaj.

 

Skąd wziąć dane logowania do FTP?

Dostęp do FTP można zazwyczaj wygenerować z poziomu panelu hostingowego. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, przejrzyj stronę pomocy swojego hostingu. Hostingi bardzo często w jasny sposób opisują to, jak można samodzielnie stworzyć dostęp do FTP na swoim serwerze.
Często dane logowania do FTP można otrzymać wraz z wykupieniem hostingu. Możesz więc przejrzeć swoją pocztę e-mail i odszukać w niej wiadomość od hostingodawcy.
Ostatecznie, jeśli oba powyższe sposoby zawiodą, napisz do helpdesku (technicznego działu obsługi klienta) i poprosić o pomoc w stworzeniu konta FTP.

CZYTAJ TAKŻE:   Dane dostępowe do FTP - kompletny poradnik

 

Dostęp do panelu domeny

Podczas rejestracji domeny otrzymujesz login i hasło do panelu zarządzania domenami u swojego dostawcy domen (przykładowi dostawcy domen to OVH, Masternet, dHosting, Seohost). Dzięki temu możesz sprawnie zarządzać domeną – przedłużać rejestrację, zmieniać ustawienia abonenta, dokonywać zmian DNS-ów*, przenosić domenę do innych operatorów.

 

Kiedy poprosimy Cię o dostęp do panelu domeny?

Dostęp do ustawień domeny będzie nam potrzebny w przypadku przenoszenia strony na inny serwer, np. z Twojego obecnego hostingu na nasz. Poprosimy o niego także podczas konfiguracji konta w Google Search Console.

 

Nie mam danych logowania do panelu domeny, co teraz?

Skontaktuj się ze swoim dostawcą domen, aby odzyskać dostęp do panelu zarządzania domenami.

 

Nie wiem, kto jest moim dostawcą domen, jak mogę do sprawdzić?

Możesz skorzystać z jednej z wielu dostępnych stron internetowych, które sprawdzą, jaka firma zarejestrowała Twoją domenę. Przykładowo na stronie https://domeny.pl/whois.html dane firmy rejestrującej domenę wyglądają tak:

Przykładowe dane dostawcy domeny

Na powyższym przykładzie widać, że rejestratorem domeny jest firma OVH.

* DNS – protokół umożliwiający tłumaczenie liczbowych adresów IP serwerów na przyjazne dla człowieka nazwy literowe (i odwrotnie). Np. Adres IP 185.208.164.151 wskazuje na stronę rise360.pl – którą nazwę łatwiej jest Ci zapamiętać? 🙂

 

Dostęp do panelu CMS

CMS, czyli system zarządzana treścią, to nic innego jak panel Twojej strony, gdzie możesz edytować treści artykułów i modyfikować ich zawartość. Najpopularniejsze systemy CMS to m.in. WordPress, PrestaShop, Magento, Joomla, Drupal, Shoper. Będziemy potrzebować dostępu do panelu CMS, aby móc wprowadzać zmiany stronie.

Jak udzielić dostępu do WordPressa?

Logowanie do WordPressa

Tak wygląda panel do logowania WordPress i tutaj potrzebujemy danych

Wordpress

Panel WordPressa – dodanie użytkownika

Nie mam / nie pamiętam danych logowania do mojego systemu CMS

Dostęp do panelu CMS otrzymasz razem ze swoją stroną. Jeśli nie pamiętasz loginu lub hasła, zgłoś się do osoby / firmy, która robiła Twoją stronę i poproś o przypomnienie tych danych. Jeśli to rozwiązanie nie jest możliwe, możemy spróbować odzyskać dostęp do Twojej strony, pod warunkiem, że umożliwisz nam dostęp do panelu hostingowego lub dostęp do FTP.

Pamiętaj: Dostęp do panelu serwera, to NIE to samo, co dostęp do FTP, dostęp do panelu domeny czy dostęp do CMS. Są to osobne usługi i każda z nich posiada osobny login i hasło.

Dostęp do konta Google

 

Google Ads

Jeśli zdecydujesz się zlecić agencji marketingowej obsługę płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarce, konieczne stanie się udostępnienie konta Google Ads. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
1. Wysłanie zaproszenia do administracji kontem innej osobie, podając jej adres e-mail, zarejestrowany w Google.
2. Dodanie dostępu do konta managera MCK (Moje Centrum Klienta)

CZYTAJ TAKŻE:   Case study marketing w branży podologicznej

Brzmi skomplikowanie? Na szczęście Google ma bardzo dobrą dokumentację, która dokładnie wyjaśnia, jak to zrobić:
Wysłanie zaproszenia do administracji kontem: https://support.google.com/google-ads/answer/6372672?hl=pl
Dodanie dostępu do konta managera: https://support.google.com/google-ads/answer/7459700

Jak udzielić dostępu do Google Ads?

 

Google Ads

Panel Google Ads – dodawanie nowej osoby

 

Kto uiszcza opłaty za kampanię? Właściciel konta Google Ads czy agencja marketingowa, która ma do konta dostęp?

Klient wprowadza do konta Google Ads dane swojej firmy i podpina kartę płatniczą. Tylko w nielicznych przypadkach reklamy uruchamiamy na naszym koncie – najczęściej, jeżeli klient nie jest VATowcem i chce uniknąć dodatkowych rozliczeń oraz deklaracji do Urzędu Skarbowego. Wtedy budżet reklamowy refakturujemy.

 

Google Analytics

W niektórych przypadkach, np. przy usłudze SEO lub Google Ads, agencja może poprosić Cię o dostęp do konta Google Analytics. Pozwala to na monitorowanie zmian i nieprawidłowości na stronie, takich jak wzrost liczby stron 404, zduplikowane treści, poziom indeksacji i inne. Instrukcję udzielenia dostępu do konta Google Analytics znajdziesz tutaj.

Jak udzielić dostępu do Google Analytics?

 

Google Analytics

Panel Google Analytics – udzielanie dostępu

 

Google Search Console

Dostęp do Google Search Console pozwala m.in. na analizę stanu indeksowania podstron, sprawdzanie błędów na stronie lub sprawdzenie, czy na stronę nie zostały założone ręczne filtry od Google. Jest to podstawowe narzędzie podczas pozycjonowania witryny. Jeśli agencja poprosi Cię o dostęp do tej usługi, skorzystaj z instrukcji Google.

Jak udzielić dostępu do Google Search Console?

 

Google Search Console

Panel Google Search Console – dodawanie dostępu

 

Google Moja Firma

O dostęp do usługi Google Moja Firma poprosimy Cię, jeśli prowadzimy dla Ciebie usługę SEO. Dzięki odpowiedniemu zoptymalizowaniu wizytówki, Twoja firma zyska większą rozpoznawalność i zaufanie. Aby udzielić dostępu do tej usługi, skorzystaj z tej instrukcji.

Jak udzielić dostępu do Google Moja Firma?

 

Google Moja Firma

Panel Google Moja Firma – dodawanie użytkownika

 

Google Tag Manager

Google Tag Manager to narzędzie, dzięki któremu można dodać na stronę kod umożliwiający działanie wielu usług Google, jak Google Analytics, Google Ads czy Google Search Console. Pozwala on również na precyzyjne targetowanie poszczególnych akcji, jak kliknięcie przycisk, podane numeru telefonu czy wysłanie formularza kontaktowego. Dzięki temu możesz lepiej kontrolować to, co dzieje się na Twojej stronie i wykryć jej słabe i mocne punkty.
Aby umożliwić agencji dostęp do konta Google Tag Manager, zajrzyj do tej instrukcji.

CZYTAJ TAKŻE:   Konferencja Podologicznie III - czyli jak skutecznie promować eventy

Jak udzielić dostępu do Google Tag Manager?

 

Google Tag Manager
Google Tag Manager etap2

Panel Google Tag Manager – udzielenie dostępu

 

Dostęp do Facebooka / Instagrama

Tego rodzaju dostęp potrzebny jest agencji marketingowej w kilku przypadkach, m.in. podłączenie Instagram feed na Twojej stronie (jeśli chcesz, aby ostatnie posty z Instagrama wyświetlały się na stronie, trzeba ją „podpiąć” za pomocą odpowiednich narzędzi), zarządzanie treścią na Facebooku i Instagramie czy dostęp do konta reklamowego w celu konfiguracji reklam.
O ile w przypadku podłączania social media do strony internetowej może okazać się koniecznie bezpośrednie podanie hasła, o tyle w przypadku zarządzania treścią lub reklamami wystarczy, że nadasz agencji odpowiednie uprawnienia do swoich kont na Facebooku czy Instagramie.

Jeśli agencja marketingowa ma zajmować się wyłącznie reklamami, możesz nadać jej dostęp tylko do konta reklamowego.

Jeśli agencja będzie również zarządzać treściami Twojego fanpage/grupy, możesz ustawić dostęp na poziomie Menadżera Firmy.

Potrzebujesz informacji o jeszcze innym narzędziu lub usłudze? Daj nam znać!

 

Tabela usług i dostępów

Poniżej przedstawiamy tabelę, w której zobaczysz, jakich dostępów potrzebuje agencja marketingowa Rise360, aby wykonywać daną usługę:

SEOFacebook AdsGoogle AdsOpieka nad stroną
Google Analytics
Google Search Console
Wizytówka Google Moja Firma
Strona internetowa
Google Tag Manager
FTP
Fanpage
Konto reklamowe
Numer konta reklamowego

 

FAQ

  1. Zapomniałem/am hasła do poczty / hostingu / WordPressa, czy możecie mi je odzyskać?

Jeśli strona znajduje się na naszym hostingu – tak. Skontaktuj się z naszą firmą aby odzyskać hasło.

Jeśli masz hosting na innym serwerze – skontaktuj się ze swoim usługodawcą.

  1. Mam problem z pocztą, czy możecie mi pomóc?

Jeśli Twoja strona znajduje się na naszym hostingu to tak, możemy. Skontaktuj się z naszą firmą aby rozwiązać problem.

Jeśli masz hosting na innym serwerze, wtedy skontaktuj się ze swoim usługodawcą.

  1. Nie mam dostępu do panelu hostingowego / ftp, czy możecie mi pomóc?

Jeśli Twoja strona znajduje się na naszym hostingu – możemy. Skontaktuj się z naszą firmą aby rozwiązać problem.

Jeśli masz hosting na innym serwerze, wtedy musisz skontaktować się ze swoim usługodawcą i poprosić o pomoc w odzyskaniu loginu / hasła.

  1. Nie wiem, na jakim hostingu znajduje się moja strona / domena, jak mogę to sprawdzić?

Jeśli nie wiesz, kto jest dostawcą Twojego hostingu lub domeny, możesz w łatwy sposób sprawdzić to na stronie: https://domeny.pl/whois.html

Poniżej efekt wyszukiwania dla jednej z naszych domen:

Przykładowe dane dostawcy domeny

Na powyższych zrzutach ekranu widać, że rejestratorem domeny jest firma OVH, natomiast hostingodawcą jest firma Hekko

Avatar

Joanna Ligenza
Autor wpisu