faq pozycjonowanie dane strukturalne

Na czym polega i co daje FAQ Schema Twojej stronie www pod kątem pozycjonowania?

Jak wzmocnić pozycjonowanie strony dzięki danym strukturalnym? Google coraz bardziej zwraca uwagę na komfort użytkownika. Jeśli dane rozwiązanie sprawia, że internauta odnajdzie szybciej potrzebne informacje, Google nadaje temu rozwiązaniu większą wartość.

W tym artykule dowiesz się:

  • jak wdrożyć FAQ na stronę, aby uatrakcyjnić ofertę w oczach potencjalnego klienta już na etapie wyników wyszukiwania w przeglądarce
  • jak zwiększyć widoczność Twojej firmy w internecie i generować więcej zysków z ruchu organicznego

Jak Google wspiera rozwiązania pomagające użytkownikowi szybko odnaleźć informacje?

Zauważyłeś, że niektóre wyniki wyszukiwania w Google wyświetlają dodatkowe informacje, takie jak: ocena produktu, ilość opinii, informacje o autorze czy cena? Są to tak zwane rich snippets, czyli elementy rozszerzone.

Poniżej widzimy przykład, kiedy zwykły wynik wyszukiwania został wzbogacony o ocenę oraz ilość opinii. Gdy szukamy informacji na temat konkretnego produktu, interesuje nas opinia innych kupujących. Zaprezentowanie wysokiej oceny produktu już na poziomie wyników wyszukiwania zwiększa poczucie słuszności wyboru, a także poziom zaufania do sklepu. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy konkurencyjne firmy nie posiadają takiej informacji. Aby sprzedać, trzeba się wyróżnić.

Rich snippets rozszerzenia google pozycjonowanie

Poniżej przedstawiamy wynik wyszukiwania przepisu na sałatkę z elementami rozszerzonymi typu: zdjęcie, ocena, ilość głosów, czas przygotowania potrawy i kaloryczność:

rich snippets dane strukturalne seo

Dlaczego rich snippets są tak ważne z punktu pozycjonowania i prowadzenia biznesu?

Zobaczmy to na tak prostym przykładzie, jak przepis kulinarny. Załóżmy, że prowadzisz bloga kulinarnego. Zarabiasz na reklamach i współpracy z innymi partnerami. Zależy Ci na tym, aby ruch na Twoim blogu był jak największy. Jeszcze raz zwróć uwagę na powyższy przykład.  Dzięki elementom rozszerzonym pokazujesz swojemu potencjalnemu odbiorcy:

  • zdjęcie produktu – kupujemy oczami. Jeśli zdjęcie będzie estetyczne i apetyczne, zdecydowanie zwiększysz szansę na to, że użytkownik zdecyduje się wejść właśnie na Twoją stronę!
  • wysokość oceny i ilość głosów – dzięki nim dasz użytkownikowi społeczny dowód słuszności. Pokażesz, że do tej pory wielu internautów skorzystało z Twoich usług i oceniło je bardzo dobrze. Dlaczego więc i on miałby nie skorzystać?
  • Czas przygotowania potrawy – odbiorca, bez konieczności otwierana witryny, może ocenić, czy znalazł właściwy przepis. Z pewnością doceni fakt, że nie musi osobno sprawdzać przepisów z kilku stron, zanim trafi na taki, którego czas wykonania mu odpowiada.
  • Kaloryczność potrawy – użytkownik szukający konkretnej potrawy o określonej kaloryczności, oszczędzi dużo czasu, gdy pozna ją w wynikach wyszukiwania. Może się okazać, że nawet jeśli inne wyniki przedstawiają ciekawsze przepisy, klient i tak wybierze Twoją stronę. Dlaczego? Ponieważ od razu otrzymał wszystkie informacje, których szukał.

Twoi potencjalni klienci szukają podobnych informacji o produktach i usługach, którymi są zainteresowani. Ważne jest, aby poprawnie zdefiniować, jakie dane są dla nich najważniejsze, a następnie zadbać, aby pojawiły się jako elementy rozszerzone Twojej oferty w wynikach wyszukiwania.

Jak dodać rich snippets do strony? – Czyli o structured data

Wiemy już, że rich snippets zwiększają atrakcyjność oferty w wynikach wyszukiwania Google oraz szansę na to, że internauta zdecyduje się zapoznać właśnie z Twoją ofertą. Ale jak sprawić, aby dodatkowe informacje o produkcie lub usłudze pojawiły się w wynikach wyszukiwania? Rozwiązaniem są structured data, czyli dane strukturalne – specjalistyczne fragmenty kodu umieszczane na stronie. To one informują roboty Google o jej zawartości.

Jak działają dane strukturalne?

Kiedy algorytmy „czytają” Twoja stronę, nie wiedzą, że dany ciąg liter to nazwa Twojej firmy, a dane zdjęcie przedstawia wizualizację produktu. Dane strukturalne mają za zadanie pokazać robotom Google, że:

  • to jest nazwa firmy
  • to zdjęcie produktu
  • tutaj mapa dojazdu
  • a tam opinie klientów

Dzięki temu Google lepiej „rozumie”, co znajduje się na Twojej stronie. W konsekwencji bardziej precyzyjnie dopasowuje wyniki wyszukiwania do zapytań klientów.

Jak dane strukturalne działają w praktyce?

  1. Załóżmy, że prowadzisz księgarnię internetową. Za pomocą kodu structured data mówisz Google’owi: „Ten ciąg liter to notka o autorze książek Janie Kowalskim”
  2. Od tego momentu Google już wie, że jeśli ktoś będzie szukał informacji o tym autorze, to znajdzie je między innymi na Twojej stronie.
  3. Gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce frazę „autor Jan Kowalski”, istnieje zdecydowanie większe prawdopodobieństwo, że Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Aby ułatwić wyszukiwarkom zrozumienie kodu structured data, powstał portal Schema.org  – projekt ten zawiera w swojej bazie wszystkie znaczniki, które możemy przypisać do strony.

Jakie informacje dodasz na stronę dzięki Schema.org?

W Schema.org znajdziesz wszystkie typy informacji, jakimi możesz oznaczyć treści na stronie:

  • W pierwszym przykładzie pokazaliśmy Ci, jak wygląda rich snippet pokazujący ocenę produktu i ilość opinii. Za jego wyświetlanie odpowiada znacznik starRating.
  • Następnie omawialiśmy przykład przepisu. Aby w wynikach wyszukiwania umieścić szczegółowe informacje o gotowaniu danej potrawy, należy użyć znacznika Recipe.
  • Gdy chcesz powiedzieć robotom Google, że prowadzisz lokalny biznes, wybierz znacznik Local Business. Dzięki temu możesz zwiększyć widoczność witryny w mieście, które wskażesz jako obszar swojej działalności.
  • Gdy chcesz dokładnie opisać swoje produkty, skorzystaj z pomocy znacznika Product.

Znaczników Schema jest zdecydowanie więcej. Z pewnością odnajdziesz dane strukturalne, które pomogą znacznie zwiększyć pozycjonowanie, a co za tym idzie – widoczność Twojego biznesu w internecie.

Dodawanie FAQ na stronę dzięki danym strukturalnym

Aby dodać sekcję FAQ należy skorzystać ze znacznika FAQPage. Może on spowodować, że już w wynikach wyszukiwania pojawią się pytania i odpowiedzi, które zadają sobie użytkownicy poszukujący danego produktu lub usługi.

Przykład poprawnie wdrożonego FAQ na stronę:

Załóżmy, że prowadzisz sklep narzędziowy. Użytkownik zastanawia się nad kupnem wkrętarki, jednak ma wiele wątpliwości. Zaczyna szukać informacji o ocenie, jakości, trwałości, sposobie użytkowania produktu.

Tak wygląda zwykły wynik wyszukiwania na frazę „jak używać wiertarki”:

faq dane strukturalne wyniki wyszukiwania

A tak wygląda wynik wyszukiwania z rich snippet FAQPage:

faq pytania odpowiedzi w wynikach wyszukiwania

Który wynik wyszukiwania bardziej przykułby Twoją uwagę? Dzięki sekcji FAQ użytkownik nie musi wchodzić bezpośrednio na stronę, aby zdobyć informacje. Dlaczego jest to korzyść dla Twojego sklepu? Oto kilka powodów:

  • Jeśli potencjalny klient dowie się z powyższych pytań tego, czego szukał, odwiedzi Twoją stronę w przekonaniu, że trafi na więcej wartościowych treści lub propozycję najlepszych produktów.
  • Dzięki temu, że oszczędziłeś czas użytkownika, a jednocześnie otrzymał on wartościowe informacje, będzie bardziej skłonny zaufać Twojej ofercie.
  • Zwiększysz widoczność swojej firmy. Zgodnie z zasadą, że Google bardziej docenia witryny wartościowe i przyjazne dla użytkowników, Twoja strona będzie częściej i wyżej wyświetlała się w wynikach wyszukiwania.

Czy dodanie znacznika FAQ działa natychmiastowo ?

Dodanie danych strukturalnych w kodzie strony nie gwarantuje, że pojawią się one jako dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania. Dzięki structured data tłumaczymy wyszukiwarce, co się na niej znajduje. Jednak to Google indywidualnie stwierdza, czy pokaże te informacje użytkownikom. Mimo że nie ma pewności, czy dodanie sekcji FAQ z odpowiednim znacznikiem sprawi, że lista z pytaniami i odpowiedziami pojawi się przy naszym wyniku wyszukania, jesteśmy zdania, że zdecydowanie warto spróbować. Nawet jeśli podjęte działania nie przyniosą rezultatów od razu, być może za jakiś czas Google stwierdzi, że jednak warto rozbudować nasze wyniki o rich snippets.

Podsumowanie: dlaczego warto zainwestować czas w stworzenie danych strukturalnych typu FAQPage?

Niezależnie od tego, jakie produkty lub usługi chcesz sprzedać, potencjalni klienci często mają podobne obawy przed ich kupnem. Warto zebrać te pytania, które słyszysz najczęściej, udzielić na nie merytorycznej odpowiedzi, a następnie zadbać o to, aby pojawiły się one przy Twojej stronie w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu:

  • Pokazujesz swój profesjonalizm. Znasz swoją branżę tak dobrze, że wiesz, jakie obawy i wątpliwości posiadają Twoi klienci. Co więcej, potrafisz rzeczowo odpowiedzieć na te pytania. To znaczy, że wiesz, co robisz i warto Ci zaufać.
  • Oszczędzasz czas klientów. W internecie użytkownicy chcą robić zakupy szybko i łatwo. Irytuje ich, gdy muszą szukać potrzebnych informacji dłużej niż kilkadziesiąt sekund. Spraw, że odnalezienie danych zajmie im parę sekund, a docenią to i chętniej zapoznają się z Twoją ofertą na stronie.
  • Udowadniasz, że dbasz o komfort użytkowników. Algorytmy Google z pewnością to docenią. Jednocześnie – dzięki danym strukturalnym – lepiej zrozumieją zawartość Twojej strony. Dzięki temu Google będzie częściej pokazywał Twoją witrynę i umieści ją na wyższych pozycjach.
  • Korzystasz z najnowszych i wspieranych przez Google działań SEO. Pozycjonowanie to rozległy obszar, w którym różnie działania są bardziej lub mniej skuteczne. Z biegiem czasu niektóre rozwiązania stają się przestarzałe i przynoszą mniej korzyści. Dane strukturalne to jeden z tych elementów pozycjonowania, który jest bardzo premiowany.
  • Wyróżniasz się na tle konkurencji. Pomimo znacznych korzyści, jakie przynoszą rich snippets, wciąż niewiele firm z nich korzysta. Wyróżnij się i spraw, że potencjalny klient już na poziomie wyników wyszukiwania uzna większą atrakcyjność właśnie Twojej oferty spośród licznych propozycji.

Temat wdrażania danych strukturalnych na stronę na pierwszy rzut oka może wydawać się dość skomplikowany. Rzeczywiście jest to jedno z bardziej zaawansowanych działań SEO. Jeżeli chcesz wynieść pozycjonowanie strony na najwyższy poziom i zadbać o pozyskiwanie klientów z ruchu organicznego, warto skorzystać z usług agencji marketingu we Wrocławiu, która ma w tym temacie spore doświadczenie.

Udostępnij

Zobacz również

Cookies?

Chcesz zwiększyć sprzedaż w internecie? Napisz!
Błażej Katarzyński

Potrzebujesz konsultacji?