Witamy w Rise360 Business & Marketing

Mój pierwszy chatbot na Facebooku

05 Wrz
2017

Teraz mogę śmiało powiedzieć, że sam proces stworzenia prostego bota, który będzie składał się z wiadomości powitalnej i odpowiedzi na kilka najczęściej zadawanych pytań nie jest niczym skomplikowanym. Zamyka to się tak naprawdę w 3 krokach:

  1. założenie konta na stronie chatfuel.com;
  2. uruchomienie bota;
  3. i podłączenie go pod swój fanpage.

 

Brzmi banalnie i rzeczywiście nie wymaga żadnych specjalnych zdolności. Tym bardziej, że w Internecie można znaleźć sporo różnych poradników, które pokazują krok po kroku jak w prosty sposób stworzyć własnego chatbota.

Najbardziej czasochłonne jest ułożenie schematu działania i wymyślenie jak bot ma reagować, tak, aby to było spójne i ciekawe.

Sporo czasu zajmuje  też nauczenie bota mówić, bo nie da się przewidzieć każdego pytania i trzeba to stale poprawiać i uzupełniać, najlepiej na podstawie rozmów.

Do każdej odpowiedzi można dodawać tzw.: karty, czyli np.: przyciski, dzięki którym użytkownik może rozmawiać z botem. Mogą one m.in.: przekierowywać na stronę www.

Panel AI, czyli sztuczna inteligencja

Dzięki panelowi AI możemy nauczyć naszego bota odpowiadać na pytania rozmówcy. Dodaje się tam wyrazy, frazy np.: dotyczące oferty i ustawia odpowiedź, która się pojawia, gdy padnie takie słowo. Wymaga to stałego modyfikowania i udoskonalania, dzięki czemu rozmowa staje się ciekawsza.

Grow, czyli zakładka, dzięki której rozszerzysz funkcjonalność swojego bota

Chatfuel umożliwia nam również ustawienie automatycznej odpowiedzi na komentarze pod postem, która przychodzi w wiadomości prywatnej. Można wybrać czy chcemy aby był to jakiś konkretny post czy wszystkie. Nie jest to niczym trudnym- wystarczy wejść w zakładkę „grow”, wybrać opcję automatycznego odpowiadania na komentarze i ustalić swoje zasady działania bota.

Default answer, czyli odpowiedź domyślna

Jest to blok, w którym ustawia się odpowiedź na niestandardowe pytania. W momencie, gdy chatbot nie rozumie pytania wyświetla się komunikat i dzięki temu można przekierować rozmówcę np.: do menu.

Plugin live chat, czyli wtyczka, która umożliwia rozmowę z administratorem, kiedy chatbot nie wie co powiedzieć

Jest jedną z opcji, którą oferuje nam chatfuel. Dzięki tej wtyczce można przejść do rozmowy z normalnym człowiekiem, gdy w tle działa chatbot. Ustawia się czas na jaki bot ma być wstrzymany i właściciel strony dostaje wiadomość.

Chatbot okazuje się przydatny w momencie, gdy np.: administrator nie jest w stanie  odpowiadać na bieżąco na wiadomości. Jest tym ciekawszym sposobem komunikacji z użytkownikami, im więcej zna odpowiedzi na pytania, dlatego trzeba go stale udoskonalać.

5 RZECZY, KTÓRE CHCIAŁABYM WIEDZIEĆ, ZANIM ZACZĘŁAM ROBIĆ MOJEGO PIERWSZEGO CHATBOTA:

1. Trzeba mieć POMYSŁ

Przede wszystkim musisz się zastanowić jak Twój chatbot ma wyglądać, co ma oferować i jaki ma być ogólny schemat jego działania. Jest to dosyć czasochłonne, ale jeśli będziesz mieć plan dopięty na ostatni guzik to samo wprowadzenie wszystkiego zajmuje tylko chwilę.

2. ODPOWIEDŹ DOMYŚLNA jest ważna

Jest to komunikat, który wyświetla się, gdy Twój chatbot nie rozumie pytania; dodaj tam przycisk, przekierowujący np.: do menu, żeby użytkownik mógł kontynuować rozmowę z botem. Oprócz tego w bloku „default answer”, po kliknięciu  w „+”.  rozwija się lista dodatkowych funkcji. Można tam znaleźć między innymi wyżej wspomniany live chat, ale też wiele innych.

3. ZADZWOŃ DO MNIE

Zrób kartę, dzięki której rozmówca będzie mógł się z Tobą w prosty sposób skontaktować. Wystarczy utworzyć blok, dodać przycisk „phone call” i wpisać numer telefonu, po kliknięciu w ten przycisk wyświetli się on rozmówcy.

4. ZDJĘCIA

Jedną z funkcji chatbota jest możliwość dodawania zdjęć- albo pojedynczego, albo kilku, tworząc galerię. Dzięki temu Twój bot będzie wyglądał atrakcyjnie. Możesz dodać jakieś zdjęcie np.: w wiadomości powitalnej, albo przedstawiając swojego bota.

5. TESTUJ, TESTUJ, TESTUJ  

Wybierz opcję „test this chatbot”, która znajduje się w prawym górnym rogu i sprawdzaj jak Twój chatbot wygląda, jak reaguje na pytania i na tej podstawie wprowadzaj zmiany.

Teraz możesz przetestować naszego chatbota. Kliknij „test this chatbot”, przekieruje Cię na nasz fanpage, wyślij wiadomość i zapoznaj się z Mariuszem!

Magda Stolarczyk
Autor wpisu